CAN-DO FOR CHILDREN – ELEMENTARY FINAL YEARS: PROPOSALS FOR JAPANESE EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.52077/hm.v5i9.8442Keywords:
Can-do para crianças; japonês no ensino regular; japonês como língua estrangeira.Abstract
Teaching and learning in regular school requires thoughtful consideration by teachers to understand the current demands of society and young people. Teaching a foreign language, therefore, goes beyond just teaching the language: it is necessary to elaborate pedagogical proposals that create bridges in the relationship between language, culture and community. The aim of this work is to present a pedagogical proposal for teaching Japanese at regular school from the perspective of Can-do for Children (NAKAJIMA & SUENAGA, 2018), in order to share the experience and presents theoretical-methodological reflections that foster new discussions in the field of teaching-learning Japanese in Brazil.
Downloads
References
HARARI, Yuval Noah. 21 lições para o século 21. Tradução: Paulo Geiger. 1º. Ed. São Paulo: Companhia das Letras. 432p. 2018.
JORDÃO, Clarissa Menezes. Abodagem Comunicativa, Pedagoggia Crítica e Letramento Crítico – farinhas do mesmo saco? In ROCHA, C. H – FRANCO MACIEL, R (org) Língua Estrangeira e Formação Cidadã: Por entre Discursos e Práticas. Coleção: Novas perspectivas em linguística aplicada vol 33. Campinas, SP: Pontes Editora, , 2015. KIJIMA, Hiromi; SHIBAHARA, Tomoyo; HATTA, Naomi. “Marugoto Nihongo no kotoba to bunka”ni okeru kaigai no nihongo kyooiku no tame no kokormi In Kokusaikouryuukikin Nihongo Kyooiku Kiyoodai 10goo, p. 115-129. 2014 Disponível em https://www.jpf.go.jp/j/project/japanese/teach/research/report/10/pdf/08.pdf Acesso em Agosto/2020.
FUNDAÇÃO JAPÃO, Ensino de língua japonesa: ensino fundamental, médio e superior. 126p. 2017
NAKAJIMA, Eriko & SUENAGA, Sandra. ブラジル初等教育の「子ども Can-do」 -「人を育てる」日本語教育をめざして- in The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin - Vol. 14: Japão. p. 19 – 34, 2018a. Disponível em: https://www.jpf.go.jp/j/project/japanese/teach/research/report/14/pdf/02.pdf Acesso em: 20 de setembro de 2020.
_________________________. ブラジルでの「子どもCan-do」開発の取り組み in 日本語教育通信 日本語教育レポート 第36回 2018b. Disponível em: https://www.jpf.go.jp/j/project/japanese/teach/tsushin/report/201901.html Acesso em: 20 de setembro de 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 57 ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz & Terra, 143, 2018.
Projeto Político Pedagógico do Colégio Marupiara, 1999.
ROCHA, Claudia. Hilsdorf. Reflexões e propostas sobre língua estrangeira no ensino fundamental 1 – Plurilinguismo, multiletramentos e transculturalidade – Campinas, SP: Pontes Editora, 287, 2012
TEAM MOTTO TSUNAGU. 複言語キッズの日本語習得・日本語継承をサポートするワークショップ 「こどもCan Do」Disponível em: <http://www.jki.de/pool/user_upload/files/kurse/Lehrerfortbildung/KenshuuChirashi/ Workshop_Report_kodomo_can_do_sept.2015_final_re.pdf> Acesso em 25 de setembro de 2020
TILIO, Rogério. Repensando a abordagem comunicativa: multiletramentos em uma abordagem consciente e conscientizadora In ROCHA, C. H – FRANCO MACIEL, R (org) Língua Estrangeira e Formação Cidadã: Por entre Discursos e Práticas. Coleção: Novas perspectivas em linguística aplicada vol 33. Campinas, SP: Pontes Editora, p. 51-67, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The copyright belongs to the Hon Journal in Mishi - Multidisciplinary Japanese Studies and to the authors of each article. All work or part of it, when quoted or used, must be referenced.