“O Boi é Bom para Pensar”: Ensaios sobre a Festa em Perspectivas de Formação em Gênero e Sexualidade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47357/ufambr.v2i1.5718

Keywords:

Caprichoso, Garantido, Sexualidade e Gênero, Formação de professores/as

Abstract

Understanding the complexity expressed in the rich symbolism of the Festa dos Bumbás Garantido and Caprichoso, held annually in the city of Parintins, Amazonas, this text is an essay that articulates the authors' experience and the realization of the Folkloric Festival, in order to think about the possibilities of using art to talk about gender and sexuality and reach teachers. For that, we used authors and authors that deal with the theme, in a dialogical perspective. In general, we understand the power of the biggest festival in the north to talk about education, using art, anthropology, history, to list possibilities of understanding both sexuality and gender with emphasis on multiple historical-cultural dimensions. that tangent the concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALTMANN, Helena. Diversidade sexual e educação: desafios para a formação de professores. Sexualidad, Salud y Sociedad - Rev Latinoam [online], Rio de Janeiro, n. 13, p. 69-82, abr. 2013. Disponível em: <http://www.redalyc.org/articulo.oa? id = 293325757003>. Acesso em: 2 jun. 2018.

ANDRADE, Mário de. (1963). “O artista e o artesão”. In: O baile das quatro artes. São Paulo: Martins Fontes.

BRAGA, Sérgio Ivan Gil. (2012). Culturas populares em meio urbano amazônico. In: BRAGA, Sérgio Ivan Gil (org.). Culturas populares em meio urbano. Manaus: EDUA.

________.. O boi é bom para pensar: estrutura e história nos bois-bumbás de Parintins. Somanlu: Revista de Estudos Amazônicos, [S.l.], v. 2, n. 2, p. p. 13-26, maio 2012. ISSN 2316-4123. Disponível em: <http://www.periodicos.ufam.edu.br/somanlu/article/view/257>. Acesso em: 26 jul. 2019. “O Boi é Bom para Pensar”: Ensaios sobre a Festa em Perspectivas de Formação em Gênero e Sexualidade 58

BUTLER, Judith. (2010). Problemas de Gênero: Feminismo e subversão da identidade. Tradução Renato Aguiar. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

CANEN, Ana; XAVIER, Gisele Pereli de Moura. Formação continuada de professores para a diversidade cultural: ênfases, silêncios e perspectivas. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 16, n. 48, p. 641-661, dez. 2011. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782011000300007>. Acesso em: 26 jun. 2019.

DINIS, Nilson Fernandes. Educação, relações de gênero e diversidade sexual. Educ. Soc., Campinas, v. 29, n. 103, p. 477-492, ago. 2008. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302008000200009>. Acesso em: 26 jan. 2019.

FURLANI, Jimena. (2003). Educação sexual: possibilidades didáticas. In: LOURO, Guacira Lopes, FELIPE, Jane, GOELLNER, Silvana Vilodre. Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. 9 ed. Rio de Janeiro: Vozes.

GOMBRICH, Ernst Hans. (2013). A história da arte. Rio de Janeiro: LTC, 2013.

LOURO, Guacira Lopes. (2000). Pedagogias da Sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

________. (2017). Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 16 ed. Petrópolis: Vozes.

NAKANOME, Ericky da Silva; SILVA, Adan Renê Pereira da. Um olhar sobre o feminino: o que ensina a cunhã-poranga do boi Caprichoso? Amazônica: Revista de Psicopedagogia, Psicologia Escolar e Educação, Humaitá, v. XXII, n. 2, p. 187-206, jul./dez. 2018. Disponível em: http://www.periodicos.ufam.edu.br/amazonica/article/view/5127. Acesso em: 15 mar. 2019.

SANCHES, Cleber. (2012). A cultura popular no Brasil. Manaus: Valer.

SARTRE, Jean-Paul. (2018). Que é a literatura? São Paulo: Ática.

SILVA, Adan Renê Pereira da. (2014). A construção identitária dos cirandeiros do Festival de Cirandas de Manacapuru. 2014. 128f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Faculdade de Psicologia da Universidade Federal do Amazonas, Manaus.

________. Por uma escola para todos e todas: ensaios sobre gênero, sexualidade e diversidade sexual em uma perspectiva inclusiva. RECH – Revista Ensino de Ciências e Humanidades – Cidadania, Diversidade e Bem-Estar, Humaitá, v. IV, n. 1, jan-jun. 2019. Disponível em: www.periodicos.ufam.edu.br/rech/article/view/5814/4535. Acesso em: 17 jul. 2019.

SILVA, Adan Renê Pereira da; CASTRO, Ewerton Helder Bentes de. (2018). A construção identitária dos cirandeiros do Festival de Cirandas de Manacapuru. São Paulo: Dialogar. “O Boi é Bom para Pensar”: Ensaios sobre a Festa em Perspectivas de Formação em Gênero e Sexualidade 59

SILVA, Adan Renê Pereira da; NEVES, André Luiz Machado das; MASCARENHAS, Suely Aparecida do Nascimento. Aproximações históricas entre gênero, diversidade sexual e escola. REVISTA UNINGÁ REVIEW, [S.l.], v. 33, n. 3, p. 10-28, jul. 2019. ISSN 2178-2571. Disponível em: <http://revista.uninga.br/index.php/uningareviews/article/view/2317>. Acesso em: 26 jul. 2019.

SILVA, José Maria da. (2012). Arte e performance no Festival de Parintins. In: BRAGA, Sérgio Ivan Gil (org.). Culturas populares em meio urbano. Manaus: EDUA.

Published

2020-02-20

How to Cite

Nakanome, E. da S. ., Silva, A. R. P. da ., & Lima Júnior, J. B. . (2020). “O Boi é Bom para Pensar”: Ensaios sobre a Festa em Perspectivas de Formação em Gênero e Sexualidade. UFAM Business Review - UFAMBR, 2(1), 49–59. https://doi.org/10.47357/ufambr.v2i1.5718