Paradigms of access to knowledge for the inclusion of people with disabilities based on the writings of Norbert Elias

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/233099.18.2-7

Keywords:

Pessoa com deficiência, Inclusão, Educação

Abstract

This text seeks to connect some ideas presented in the writings of Norbert Elias to the proposal for the inclusion of people with disabilities in schools. Thus, it considers these individuals as marginalized from mainstream schools and elucidates the stigmatization of these individuals within the context of inclusive education. It is a theoretical article that problematizes the role of the school system in the inclusion process of students with disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tássia Patricia Silva do Nascimento, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas

PhD in Innovation Management - UFAM, Master's in Society and Culture - UFAM. Bachelor's degree in Advertising and Public Relations - IFAM, where she worked in two research groups: Communication, Art and Language (CAL/IFAM) and the Research Group Language, Art, Communication and Science (LACC/IFAM). Bachelor's degree in Logistics - IFAM. Bachelor's degree in Administration - Uninorte. Bachelor's degree in Portuguese/Spanish - FAVENI. She worked in management activities in the Manaus Public Relations group (RPManaus) on a voluntary basis. She acted as a Tutor, Trainer and Researcher for the Specialization in Special Education from the Perspective of Inclusive Education at the Federal Institute of Amazonas - IFAM/CMC. Experience in Audio Description and Accessible Software, Braille and Soroban, Orientation and Mobility. Currently, she is part of the Multidisciplinary Research Group for Studies and Research on Inclusion and Citizenship and the Research Group for Studies and Research in Production, Logistics and Administration (GEPPLA/IFAM/CMDI). She has worked as a Layout Designer, Proofreader, and in Graphic Design for books. She has taught at UNINASSAU, DOM BOSCO, IFAM, UEA, UNINORTE, MARTHA FALCÃO, and FAMETRO.

References

ARROYO, M. G. Ofício de Mestre: imagens e auto-imagens. Petrópolis: Vozes, 1998.

BRASIL. Política Nacional para Integração da Pessoa Portadora de Deficiência. Decreto Nº. 914, de 06 de Setembro de 1993.

DECHICHI, C. Transformando o ambiente da sala de aula em um contexto promotor do desenvolvimento do aluno deficiente mental. Tese de Doutorado. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2001.

JANNUZZI, G. A luta pela educação do deficiente mental no Brasil. Campinas/SP: Editores Associados, 1992.

KIRK, S. A; GALLAGHER, J. J. Education exceptional children. Boston: Houghton Miffin Company, 1979.

ELIAS, Norbert. A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1994.

ELIAS, N.; SCOTSON, J. Os estabelecidos e os outsiders: sociologia das relações de poder a partir de uma pequena comunidade. Tradução: Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.

ELIAS, Norbert . Investigação sobre a sociologia da realeza e da aristocracia de corte. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

ELIAS, Norbert . Introdução à sociologia. Lisboa: Edições 70, 2005.

MATOS, G. C. G. Ethos e figurações na hinterlândia amazônica. Manaus: Valer/Fapeam, 2015.

MAZZOTTA, M. J. S. Educação especial no Brasil: história e políticas públicas. São Paulo: Cortez, 1996.

MENDES, E. G. Deficiência mental: a construção científica de um conceito e a realidade educacional. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo. São Paulo, 1995.

PESSOTTI, I. Deficiência mental: da superstição à ciência. São Paulo: T. A. Queiroz: Editora da Universidade de São Paulo, 1984.

SASSAKI, R. K. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. Rio de janeiro: WVA, 1997.

SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. 8ª ed. Rio de Janeiro: WVA, 2010.

Published

2018-12-26

How to Cite

DO NASCIMENTO, T. P. S. Paradigms of access to knowledge for the inclusion of people with disabilities based on the writings of Norbert Elias. Somanlu: Journal of Amazonian Studies, Manaus, v. 18, n. 02, p. 85–95, 2018. DOI: 10.29327/233099.18.2-7. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/somanlu/article/view/5064. Acesso em: 8 dec. 2025.