Paradigms of access to knowledge for the inclusion of people with disabilities based on the writings of Norbert Elias
DOI:
https://doi.org/10.29327/233099.18.2-7Keywords:
Pessoa com deficiência, Inclusão, EducaçãoAbstract
This text seeks to connect some ideas presented in the writings of Norbert Elias to the proposal for the inclusion of people with disabilities in schools. Thus, it considers these individuals as marginalized from mainstream schools and elucidates the stigmatization of these individuals within the context of inclusive education. It is a theoretical article that problematizes the role of the school system in the inclusion process of students with disabilities.
Downloads
References
ARROYO, M. G. Ofício de Mestre: imagens e auto-imagens. Petrópolis: Vozes, 1998.
BRASIL. Política Nacional para Integração da Pessoa Portadora de Deficiência. Decreto Nº. 914, de 06 de Setembro de 1993.
DECHICHI, C. Transformando o ambiente da sala de aula em um contexto promotor do desenvolvimento do aluno deficiente mental. Tese de Doutorado. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2001.
JANNUZZI, G. A luta pela educação do deficiente mental no Brasil. Campinas/SP: Editores Associados, 1992.
KIRK, S. A; GALLAGHER, J. J. Education exceptional children. Boston: Houghton Miffin Company, 1979.
ELIAS, Norbert. A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1994.
ELIAS, N.; SCOTSON, J. Os estabelecidos e os outsiders: sociologia das relações de poder a partir de uma pequena comunidade. Tradução: Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.
ELIAS, Norbert . Investigação sobre a sociologia da realeza e da aristocracia de corte. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
ELIAS, Norbert . Introdução à sociologia. Lisboa: Edições 70, 2005.
MATOS, G. C. G. Ethos e figurações na hinterlândia amazônica. Manaus: Valer/Fapeam, 2015.
MAZZOTTA, M. J. S. Educação especial no Brasil: história e políticas públicas. São Paulo: Cortez, 1996.
MENDES, E. G. Deficiência mental: a construção científica de um conceito e a realidade educacional. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo. São Paulo, 1995.
PESSOTTI, I. Deficiência mental: da superstição à ciência. São Paulo: T. A. Queiroz: Editora da Universidade de São Paulo, 1984.
SASSAKI, R. K. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. Rio de janeiro: WVA, 1997.
SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. 8ª ed. Rio de Janeiro: WVA, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Somanlu: Revista de Estudos Amazônicos faz uso de licença Creative Commons de atribuição (CC BY 4.0)


