Representations of war in the rock paintings of Serra da Capivara, PI, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.29327/233099.17.2-5Keywords:
Grafismos rupestres, Cenas de guerra, Parque Nacional Serra da CapivaraAbstract
The first archaeological research conducted in the Serra da Capivara National Park area, in southeastern Piauí, Brazil, began in the 1970s, led by archaeologist Niède Guidon, with the aim of contextualizing the sites with rock art, resulting in a hypothetical preliminary ordering for the recognition of cultural identities and chronologies. The classificatory definition of Tradition is based on the typological similarities found among the rock art. In the research, rock art is considered a means of communication that follows a pre-established code. Aggressive and violent behavior can be identified in the archaeological record in destroyed villages, such as human skeletons with fracture marks and in the gestures represented in the rock art. Our article refers to ongoing research and aims to identify graphic patterns present in war scenes and, specifically, to identify recognizable elements, such as anthropomorphic figures, objects of use, and other possible cultural attributes. It seems to us that among primitive groups, aggressive and violent behavior could occur for various reasons, obeying cultural rites, conflicts between groups, or even the acquisition of resources essential for the group's survival.
Downloads
References
BRANDÃO, C.1987. Identidade e Etnia: Construção da pessoa e resistência cultural. São Paulo: Editora Brasiliense.
CLASTRES, P. 1977. Arqueologia da Violência. Lisboa: Edições 70.
FERNANDES, F. 1970. A função social da guerra na sociedade tupinambá. São Paulo: Livraria Pioneira Editora.
CHIARA, V. 1986. Armas: bases para uma classificação. Em Suma etnológica brasileira, editado por D. Ribeiro, pp. 117-138. Vozes, Petrópolis.
GUIDON, N. 1984. Arte Rupestre: Uma síntese do procedimento de pesquisa. Arquivos do Museu de História Natural. Belo Horizonte: UFMG, v. 6-7, p.341-352.
GUIDON, N. 1985. Arte pré-histórica da área arqueológica de São Raimundo Nonato: Síntese de Dez Anos de Pesquisa. Revista CLIO – Série Arqueológica UFPE 7:3-80.
GUIDON, N. 1989. Tradições Rupestres da Área Arqueológica de São Raimundo Nonato, Piauí, Brasil. Revista CLIO – Série Arqueológica UFPE5:5-10.
GUILAINE, J.; J. ZAMMIT. 2002.El Camino de La Guerra: la Violencia en la prehistoria. Editora Ariel Prehistoria, Barcelona.
LEROI-GOURHAN, A. 1965. O gesto e a palavra 2 – memória e ritmos. Edições 70, Lisboa. LEAKEY, R.; R. LEWIN. 1996. O Povo do Lago - O homem: Suas Origens, Natureza e Futuro.UNB, Brasília.
LORENZ, K.1995.Os Fundamentos da Etologia. Tradução de Pedro Melo Cruz e Carlos C. Albert. Universidade Estadual Paulista, São Paulo.
MARTIN, G. 1984. Amor, Violência e Solidariedade no Testemunho de Arte Rupestre Brasileira. Revista CLIO – Série Arqueológica UFPE 6: 27-37.
PESSIS, A. M. 1987. Art rupestre prehistorique: Premiers registres de la mise en scene. 502 f. Tese (Doutorado de Estado). Université de Paris X , Nanteire.
PESSIS, A.M. 1992. Identidade e Classificação dos Registros Gráficos Pré-históricos do Nordeste do Brasil. Revista CLIO – Série Arqueológica UFPE 8: 35-68.
PESSIS, A.M. 2003. Imagens da Pré-História. Parque Nacional Serra da Capivara. FUMDHAM/PETROBRÁS,A&A Comunicação, São Paulo.
PROUS, A. 1992. Arqueologia Brasileira. Universidade de Brasília, Brasília.
SUSNIK, B. 1980. Los Aborigenes del Paraguay: Etnohistória de los Guaranies. Época colonial. Assunción: Museu Etnográfico "Andres Barbedo".
VELTHEM, V. 2000. Das Cobras e lagartas: A iconografia Wayana. Em Grafismo Indígena, organizado por L. Vidal, pp. 19-33. Editora da Universidade de São Paulo, São Paulo.
VIALOU, Á.V. 2006. Pré–história do Mato Grosso. v. 2. USP, São Paulo.
VIDAL, L. (org.). 2000. Grafismo Indígena: Estudos de antropologia estética. Editora da Universidade de São Paulo, São Paulo.
VILLAVERDE, V. 2002. La cova dels cavales en el barranc de la valltorta. Monografia Del Instituto de arte. Museu de la valtona.
Childe, V.G. 1935Changing Methods and Aims in Prehistory, Presidential Address for 1935. Proceedings of the Prehistoric Society 1:1-15.
Duarte, P. 1970 Fontes de pesquisa pré-histórica, Estudos de Pré-História Geral e Brasileira, São Paulo, IPH/USP, 374-442.
Duarte, P. 1994Paulo Duarte e o Instituto de Pré-História, Idéias, Campinas, 1,1, 155-179.
Funari, P.P.A 2002 Class interests in Brazilian archaeology, International Journal of Historical Archaeology, 6,3, 2002, pp.209-216.
Funari, P.P.A. 2003a Dictatorship, democracy, and freedom of expression, International Journal of Historical Archaeology, 7, 3, 2003, 233-237.
Funari, P.P.A. 2003b História, contradições e conflitos, in Marxismo e Ciências Humanas, São Paulo, Ed. Xamã/Cemarx/FAPESP, 2003, pp. 101-106, ISBN 857587011-4.
Funari, P.P.A., Zarankin, A., Stovel, E. 2005 (eds) Global Archaeological Theory, Contextual voices and contemporary thoughts, Nova Iorque, Kluwer/Plenum.
Oliveira, N.V. 2004 Arqueología e Historia: estúdio de um poblado jesuítico em Rio de Janeiro, in Arqueologia Histórica em América del Sur, Los desafios del siglo XXI, P.P.A.
Funari & A. Zarankin (eds), Bogotá, Uniandes, 73-91.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Somanlu: Revista de Estudos Amazônicos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Somanlu: Revista de Estudos Amazônicos faz uso de licença Creative Commons de atribuição (CC BY 4.0)


