Critical Theory, education, and political delinquency, or the minimal citizen and the tyranny of the market

Authors

  • José Alcimar de Oliveira Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.29327/233099.1.1-5

Keywords:

Educational policies, Education, Culture, Market, minimal State

Abstract

In this article the author discusses from a Critical Theory standpoint how political and educational spheres of action have been submitted to a process of delinquency in the Brazilian social structure. Politics has succumbed to the social tyranny of laws dictated by the market. Education, reduced to a so-called technical oriented form of teaching, superficial and bureaucratic, has abdicated its necessary formative responsibility and is nothing more than a varnish which impedes the obtainment to any degree of the essential elements of humanistic education. As a counterpoint to the Post-modern ideology of instrumental reason and to the semiculture regime of the cultural industry, the author shows the necessity of recovering the ethical-pedagogic potential of enlightened reason, especially using the concepts of Critical Theory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Alcimar de Oliveira, Universidade Federal do Amazonas

Mestre em Educação e professor do Departamento de Filosofia da Universidade do Amazonas.

References

ADORNO, Theodor W. “Teoria da Semicultura” In: Revista Educação e Sociedade, nº 56, dezembro de 1996, p. 388-411.

ADORNO e HORKHEIMER. Dialética do Esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

BENJAMIN, Walter. “Sobre o Conceito de História”. In: Obras Escolhidas. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BORNHEIM, Gerd A. (org.). Os Filósofos PréSocráticos. São Paulo: Cultrix, 1982.

BRECHT, Bertolt. Poemas (1913-1956). São Paulo: Brasiliense, 1987.

BUARQUE, Cristovam. A Desordem do Progresso: o fim da era dos economistas e a construção do futuro. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.

FERNANDES, Florestan. “A Visão do Amigo” In: História e Ideal: ensaios sobre Caio Prado Júnior. Maria Angela D'incao (org.). São Paulo: Editora da Unesp/Brasiliense, 1989, p. 27-39.

GADOTTI, Moacir. Concepção Dialética da História: um estudo introdutório. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1985.

GRAMSCI, Antonio. Poder, Política e Partido. São Paulo: Brasiliense, 1990.

HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. Filosofia da História. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1995.

HORKHEIMER, Max. Teoria Tradicional e Teoria Crítica. São Paulo: Abril Cultural, 1983.

IANNI, Octavio. Dialética e Capitalismo: ensaio sobre o pensamento de Marx. Petrópolis: Vozes, 1988.

KANT, Immanuel. Textos Seletos. Petrópolis: Vozes, 1985.

MATOS, Olgária Chain Féres. Os Arcanos do Inteiramente Outro: a Escola de Frankfurt, a Melancolia e a Revolução. São Paulo: Brasiliense, 1989.

OLIVEIRA, Francisco de. “Vanguarda do Atraso e Atraso da Vanguarda: Globalização e Neoliberalismo na América Latina” In: Praga: Estudos Marxistas, nº 4. São Paulo: Hucitec, 1997, p. 31-42.

PLATÃO. A República. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1987.

PUCCI, Bruno. “Teoria Crítica e Educação”. In: Teoria Crítica e Educação: a questão da formação cultural na Escola de Frankfurt. Bruno Pucci (org.). Petrópolis (RJ): Vozes; São Carlos: EDUFSCAR, 1994, p. 11-58.

SADER, Emir. “A Esquerda Brasileira Frente ao Estado”. In: Desorganizando o Consenso: nove entrevistas com intelectuais dissidentes. Fernando Haddad (org.). Petrópolis: Vozes, 1998, p. 131-148.

SANTOS, Milton. “Os deficientes cívicos”. In: Folha de S. Paulo, 24/1/1999, p. 8.

TRIGUEIRO MENDES, Durmeval. “Existe uma Filosofia da Educação Brasileira? Tentativa e Esboço”. In: Filosofia da Educação Brasileira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991.

Published

2000-01-01

How to Cite

OLIVEIRA, J. A. de. Critical Theory, education, and political delinquency, or the minimal citizen and the tyranny of the market. Somanlu: Journal of Amazonian Studies, Manaus, v. 1, n. 1, p. p. 63–71, 2000. DOI: 10.29327/233099.1.1-5. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/somanlu/article/view/243. Acesso em: 10 dec. 2025.

Issue

Section

Articles