A INVISIBILDADE DA EDUCAÇÃO ESCOLAR QUILOMBOLA NOS DOCUMENTOS CURRICULARES CONTEMPORÂNEOS

Authors

  • Joana d’Arc de Vasconcelos Neves Universidade Federal do Pará, UFPA
  • Marcos Renan Freitas de Oliveira SEMED de Bragança, PA - UEPA
  • Adriane Beatriz Lima de Souza
  • Geisa Bruna de Moura Ferreira
  • da Silveira Santos da Silveira Santos

Abstract

THE INVISIBILITY OF QUILOMBALL SCHOOL EDUCATION IN CONTEMPORARY CURRICULAR DOCUMENTS

 

  ABSTRACT

The present work problematizes how quilombola school education manifests itself in contemporary curricular documents (National Common Curricular Base and Curricular Document of the State of Pará). The research is of a qualitative nature and is configured as documentary and used the technique of Content Analysis for the treatment of data. Finds that quilombola school education manifests itself as an object of study within the skills of the curricular components, not contemplating the set of principles and foundations that constitute this teaching modality and defined by the National Curriculum Guidelines (DCN) for quilombola school education. It concludes that the education networks must materialize in their curricula and in the political-pedagogical project of schools, the achievements and advances with regard to educational policies for quilombola peoples, centrally summarized in Resolution CNE / CEB No. 8 of 20 of November 2012, which represents a historical and political landmark, in defense of guaranteeing schooling to meet the specificity of the ways and lives and culture of these peoples.

 

KEYWORDS: Quilombola school education. National Curriculum Guidelines. Invisibility.

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Author Biographies

Joana d’Arc de Vasconcelos Neves , Universidade Federal do Pará, UFPA

Doutora e mestre em educação pela UFPA, Professora Adjunta UFPA, Campus Bragança. Docente do PPG Linguagens e Saberes na Amazônia.

Marcos Renan Freitas de Oliveira , SEMED de Bragança, PA - UEPA

Mestre em Educação, Especialista em docência universitária, coordenador pedagógico da SEMED de Bragança, PA, Professor substituto do curso de educação física UEPA.

Adriane Beatriz Lima de Souza

Técnica em Redes de Computadores, IFPA, Castanhal. Graduada em Letras, Especialista em educação e interculturalidade na Amazônia. Mestranda em Linguagens e saberes na Amazônia.

Geisa Bruna de Moura Ferreira

Graduada em Pedagogia, UPFA, Especialista em educação e interculturalidade na Amazônia. Mestranda em Linguagens e Saberes na Amazônia, PPG Linguagens e Saberes na Amazônia

da Silveira Santos da Silveira Santos

Graduação em Pedagogia, UFPA, Especialista em educação e interculturalidade na Amazônia. Mestrando em Linguagens e Saberes na Amazônia, PPG Linguagens e Saberes na Amazônia.

Published

2021-07-01