PERSPECTIVAS E PRÁTICAS AMBIENTAIS PARA EDUCAÇÃO INFANTIL E ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL NA AMAZÔNIA

Authors

  • Francisdalva Malafaia Silva SEMED- Amaturá-AM
  • Gilvânia Plácido Braule Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
  • Tânia Suely Azevedo Brasileiro Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA

Abstract

ENVIRONMENTAL PERSPECTIVES AND PRACTICES FOR CHILDHOOD EDUCATION AND EARLY YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION IN THE AMAZON

 

ABSTRACT

 

The article discusses a critical analysis of the perspectives and insights into environmental practices of educators in training in the Pedagogy course at a federal university in Alto Solimões, a region covered by the Amazon biome with a rich biodiversity. The results are derived from a qualitative case study, highlighting the different perceptions of the graduating subjects in relation to possible environmental practices to be developed in Early Childhood Education and Early Years of Elementary Education, and their perspectives as future educators of children in the early stages of education school. The subjects present approximate views and some are more consistent with contemporary thoughts on environmental education and ecological training. Their perspectives point to the perception of possibilities for carrying out teaching work more guided by the perspective of environmental preservation and conservation in defense of nature and the humanity that is part of it.

 

Keywords: Educator. Formation. Environmental education. Amazon.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisdalva Malafaia Silva, SEMED- Amaturá-AM

Docente da SEMED- Amaturá-AM. Licenciada em Pedagogia pelo Instituto de Natureza e Cultura pela Universidade Federal do Amazonas (INC-UFAM). Especialista em Gestão e Coordenação pelo CEPAM.

Gilvânia Plácido Braule , Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Docente do quadro permanente do INC-UFAM. Mestre em Educação (UFRGS). Doutoranda em Educação na Amazônia (UFOPA). Membro dos grupos de pesquisa PRAXIS - UFOPA e LAPESAM - UFAM.

Tânia Suely Azevedo Brasileiro , Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA

Professora titular da Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA). Pós-doutora em Psicologia pelo Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo (IP/USP), com estágio junto a Cátedra Vigostky da Universidade de Havana/Cuba. Doutora em Educação pela Universidad Rovira i Virgili, Espanha (título revalidado pela FE/USP).  Líder do grupo de pesquisa PRAXIS/UFOPA.