EDUCAÇÃO AMBIENTAL NO ENSINO SUPERIOR: UMA EXPERIÊNCIA LÚDICA DE CONSCIENTIZAÇÃO NA AMAZÔNIA BRASILEIRA

Authors

  • Janelene Freire Diniz Universidade Federal de Rondônia – UNIR
  • Pâmela Siqueira Oliveira de Jesus Universidade Federal de Rondônia – UNIR
  • Elaine Márcia Souza Rosa Universidade Federal de Rondônia- UNIR
  • Genival Gomes da Silva Júnior Universidade Federal de Rondônia - UNIR
  • Clarides Henrich de Barba Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Abstract

The purpose of this article is to discuss, through an experience report, the perceptions about an Environmental Education (EA) activity through play, which sought to give visibility to socioenvironmental issues in Higher Education, in order to sensitize and make students aware in their initial training. From the developed activity, it was possible to see a mechanism for the training of educators with ecological awareness, capable of inserting the environmental dimension in their professional and life practices. In this process of searching for more sustainable forms of life, the teacher is given an important opportunity to reflect on his practice, and it is therefore essential that awareness-raising and training actions take place. Given the demands of consolidating Environmental Education, as well as creating spaces for discussion and reflection on socio-environmental issues, through this educational intervention we seek to stimulate the formation of more ethical and ecological subjects, willing to rethink their behavior in relation to the environment. Considering the good results, we also hope to develop and instigate other proposals in this segment.

 

Keywords: Environmental education; Teaching; Ludic; Awareness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janelene Freire Diniz, Universidade Federal de Rondônia – UNIR

- Mestranda em Educação Escolar pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar, Mestrado e Doutorado Profissional da Universidade Federal de Rondônia (PPGEEProf. /UNIR). ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5396-5576 . CV: http://lattes.cnpq.br/4378126076884163

Pâmela Siqueira Oliveira de Jesus , Universidade Federal de Rondônia – UNIR

Mestranda em Educação Escolar pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar, Mestrado e Doutorado Profissional da Universidade Federal de Rondônia (PPGEEProf. /UNIR).  ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1909-5508. CV: http://lattes.cnpq.br/8921174509694036

Elaine Márcia Souza Rosa , Universidade Federal de Rondônia- UNIR

Mestranda em Educação Escolar pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar, Mestrado e Doutorado Profissional da Universidade Federal de Rondônia (PPGEEProf. /UNIR).  ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3305-9917 . CV: http://lattes.cnpq.br/1049662812625282

Genival Gomes da Silva Júnior , Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Mestrando em Educação Escolar pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar, Mestrado e Doutorado Profissional da Universidade Federal de Rondônia (PPGEEProf. /UNIR). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9209-1012 . CV: http://lattes.cnpq.br/2615058112006717 .

Clarides Henrich de Barba , Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Doutor em Educação Escolar; Mestre em Filosofia e graduado em Educação Física e Filosofia. Professor da Fundação Universidade Federal de Rondônia. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2950-9033. CV: http://lattes.cnpq.br/4572407003327880.

Published

2021-07-01