DIALÓGOS ENTRE HISTÓRIA E EDUCAÇÃO: UM OLHAR SOBRE O CASO DA ZONA FRANCA DE MANAUS

Authors

  • Vívia Nascimento Fonseca UFPA
  • César Martins de Souza UFPA

Abstract

The Manaus Free Trade Zone (ZFM) was responsible for the accelerated population growth in the Manaus region, through the arrival of migrants, in search of jobs in works, commerce and local industries, causing profound changes in the landscapes and in the educational scenario of the capital. of the State of Amazonas. This work aims to carry out a historical journey about the idealization, construction and implementation of the ZFM. Based on the desire to better understand its structure, emergence and impacts on the educational, economic and social sectors in the historical period in which it was inserted, official documents, newspapers and scientific articles related to the theme were analyzed. The work also sought to understand, through a qualitative approach and a study of bibliographic and documental analysis, the transformations resulting from the construction process of the Manaus Free Trade Zone and its relationship with the (re)configuration of the way of life and organization of the population of Manaus and nearby cities.

KEYWORDS: Brazilian Amazon; ZFM; Education; Great Projects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vívia Nascimento Fonseca, UFPA

Graduanda do curso de Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (UFPA), Campus Universitário de Bragança - Polo de Santa Luzia do Pará. Atua como Bolsista no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação - PIBIC/UFPA, no Projeto de Pesquisa intitulado: Dilemas do mundo contemporâneo na literatura: história, memórias, biografias em diálogos com o cristianismo no século XX. Renovação - (2022-2023). Pesquisa temas relacionados aos grandes projetos e empreendimentos na Amazônia. Tem interesse nas áreas de Educação, Gênero, Antropologia e História.

César Martins de Souza, UFPA

Mestre em Antropologia/UFPA. Doutor em História pela Universidade Federal Fluminense.  Professor do Programa de Pós-Graduação em Linguagens e Saberes da Amazônia e do Campus de Bragança, ambos da UFPA. Professor do Programa de Pós-Graduação em Agriculturas Amazônicas (PPGAA) vinculado a UFPA. Investigador Externo do Centro de Estudios de la Argentina Rural/Universidad de Quilmes-Argentina. Editor-Chefe da Nova Revista Amazônica/UFPA

Published

2023-04-27