A FORMAÇÃO DOS PROFESSORES/AS ALFABETIZADORES/AS A PARTIR DO CAMPO DOS ESTUDOS CULTURAIS

Authors

  • Rozane Alonso Alves Universidade Federal do Amazonas
  • Antonia Fernanda Dutra Pinto UFAM

Abstract

This research presents an integrative literature review in which it sought to analyze the productions developed on the training of literacy teachers from the field of Cultural Studies, with a time frame of 5 years, especially in the period from 2017 to 2022 In the CAPES Periódicos database, a sweep was carried out looking for the following descriptors: training of literacy teachers, identity, literacy, teaching practices and cultural studies. Thus, responses to the problem were analyzed: What is the identity of a literacy teacher? What would be the ideal formation? What is the best teaching practice to use? Does the training of literacy teachers include Cultural Studies? If so, how has this process of re-signification of the identity of literacy teachers been taking place? Stand out among the findings, the influence of UNESCO and world conferences, in Brazilian education, as well as continuing education programs offered by school institutions such as: PROFA, PNAIC. It is concluded that the training of literacy teachers is heading towards the emptying of education and human training lacking any critical sense.

Keywords: Cultural Studies; Literacy; Training of Literacy Teachers.

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Author Biographies

Rozane Alonso Alves, Universidade Federal do Amazonas

Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Rondônia (2012), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2014) e doutorado em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco (2017). Atualmente é docente da Universidade Federal do Amazonas. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, Multiplas infâncias, Interculturalidade, Educação para as relações étnicas e raciais, Gênero e sexualidade da escola. Atua também com discussões na área do Currículo, Avaliação, Didática, Políticas e Legislação. Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Humanidades - PPGECH.

Antonia Fernanda Dutra Pinto, UFAM

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Humanidades (PPGECH) na Universidade Federal do Amazonas (UFAM) no município de Humaitá. Especialista em Psicopedagogia e Gestão Escolar em 2011 pela Universidade Estácio de Sá do estado do Rio de Janeiro. Licenciada em Normal Superior, no ano de 2005, pela Universidade do Estado do Amazonas (U.E.A.). Funcionária pública estadual no estado do Amazonas. Atuo nas áreas de pesquisas voltadas para a área da alfabetização e letramento, formação de professores alfabetizadores, práticas de ensino, identidade e diferença com foco no campo dos Estudos Culturais.

Published

2023-04-27