SOCIAL REPRESENTATIONS TAKEN FROM THE EDUCATIONAL RELATION IN A RURAL SCHOOL FROM MARANHÃO

Authors

  • Gabriella Alves Ferreira UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO
  • Maria Nubia Barbosa Bonfim UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO
  • Dourivan Camara Silva de Jesus UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v5i1.8517

Abstract

This study analyzes the construction of the pedagogical relationship in the daily life of educational actors in a teaching situation in a public school in Maranhão, apprehending the Social Representations emanating from this relationship. The theoretical contribution is based mainly on the classical studies on the pedagogical relationship and on the moscovician ideas on the Theory of Social Representations. This is a qualitative research, carried out in a school in the countryside, in which students, teachers and members of the community participated. Data collection was carried out through semi-structured interviews, in depth and by focus groups. Data were systematized according to the procedures recommended by the Content Analysis technique. The results were cataloged in four Thematic Units. The analysis of the data allowed the confirmation that both coexistence in the school and in the common representations sprouted in the familiar environment generate reciprocities and feelings of belonging in the pedagogical relationship; and that the social representations emanating from the pedagogical relationship are anchored in a culture, to a certain extent preserved, of which residents and students surveyed are proud.

 

 

Author Biographies

Gabriella Alves Ferreira, UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO

Graduada em Letras e Pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão. Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Maranhão, onde integra o Grupos de Pesquisa Educação e Representações Sociais (GPERS). Professora da Educação Básica das redes municipais de São Luís/MA e Paço do Lumiar/MA.

Maria Nubia Barbosa Bonfim, UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão. Mestra em Eudcação pelo Instituto de Estudos Avançados em Eudcação da Fundação Getúlio Vargas - Rio de Janeiro e Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Coimbra. É professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Maranhão e pesquisadora associada ao CIERS-ed/FCC. Integra o Grupo de Pesquisa: Escola, Currículo, Formação e Trabalho Docente do PPGE/UFMA e coordena o Grupo de Pesquisa sobre Representações Sociais e Educação (GPERS).

Dourivan Camara Silva de Jesus, UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão. Mestra em Educação pelo INSPETP e Doutora em Ciências da Educação pela UNESP, campus de Marília/SP. Integra o Grupo de Pesquisa Educação e Representações Sociais do Programa de Pós-Graduação em Eudcação da UFMA. 

Published

2021-01-13

How to Cite

ALVES FERREIRA, G.; BARBOSA BONFIM, M. N.; CAMARA SILVA DE JESUS, D. SOCIAL REPRESENTATIONS TAKEN FROM THE EDUCATIONAL RELATION IN A RURAL SCHOOL FROM MARANHÃO. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 01–21, 2021. DOI: 10.29280/rappge.v5i1.8517. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/8517. Acesso em: 22 jul. 2024.