A contribuição dos instrumentos avaliativos para a autonomia na educação a distância

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v5i1.7638

Abstract

This work aims to analyze the main evaluation instruments used in Distance Education (DE), investigating how they interfere in pedagogical practice and in the development of student autonomy. For this, a questionnaire was applied with questions for teachers of state schools in a city in the state of Rio de Janeiro who have participated in at least one course in the distance modality in the last five years. Through the analysis of the results it was possible to observe that there is a consensus as to the importance of formative evaluation for the development of the student, although most teachers also recognize the summative evaluation (the one that considers only a final result as valid) as important. It was also observed that most teachers claim to evaluate their students with different instruments than those used in the DE courses considered. It was concluded that self-evaluation as an instrument of fundamental importance for the development of student autonomy is underused in DE. It is necessary to think about the role of self-evaluation as a promoter of the development of DE students.

Author Biographies

Leandro de Oliveira Silva, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ/CEDERJ, 2009); graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO/CEDERJ, 2015); Especialização em Educação Ambiental e Sustentabilidade pela Universidade Cândido Mendes (UCAM/PROMINAS, 2012); Especialização em Gestão Escolar Integrada pela Universidade Cândido Mendes (UCAM/PROMINAS, 2015); Especialização em Planejamento, Implementação e Gestão da Educação a Distância pela Universidade Federal Fluminense (UFF, 2015) e Mestrado em Biociências e Biotecnologia pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF), trabalhando no Laboratório de Química e Função de Proteínas e Peptídeos. Tem experiência na área de Educação a Distância como tutor a distância do curso de Técnico em Segurança do Trabalho do Instituto Federal Fluminense (IFF) e como tutor presencial do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas da Graduação a Distância do Consórcio Cederj/Fundação CECIERJ

David Almeida dos Santos

Bacharel em Ciência e Tecnologia de Alimentos pelo Instituto Federal de Educação; Técnico em Química pela Fundação São José e aluno do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas Modalidade EAD pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF/CEDERJ).

Hellen Candida Alves

Técnica em Química pelo Instituto Federal Fluminense (IFF) e aluna do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas Modalidade EAD pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF/CEDERJ).

Published

2021-01-04

How to Cite

DE OLIVEIRA SILVA, L.; ALMEIDA DOS SANTOS, D. .; CANDIDA ALVES, H. . A contribuição dos instrumentos avaliativos para a autonomia na educação a distância. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 01–21, 2021. DOI: 10.29280/rappge.v5i1.7638. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/7638. Acesso em: 7 jul. 2024.