WEAVING DIALOGUES BETWEEN PROFESSIONAL EXPERIENCE AND CURRICULAR INTERNSHIP
DOI:
https://doi.org/10.29280/rappge.v9i4.16972Keywords:
Biology, Supervisory practice, Degree, TeachingAbstract
The research interconnects the theoretical-methodological fields of teaching and the training possibilities present in the Supervised Curricular Internship. Its objective is to investigate the conceptions and experiences of supervising teachers who are part of the curricular internship of a Degree in Biological Sciences. The qualitative study took place in 2024.1, at a Public Higher Education Institution and chose six teachers who supervise interns in academic-school environments as the target audience. It was found that the conceptions and experiences of these teachers are related, above all, to the acquisition of practices associated with didactic-pedagogical planning – a finding that sheds light on their relevance for the process of blossoming as a teacher. As for the challenges, it was noticed that they were concentrated around gaps arising from initial training, the diverse realities of students and the need for updating in order to keep up with the new generations. Therefore, the study reveals specific aspects of the supervisory practice developed within the Curricular Internships and expands the area under study.
References
ABDULMASSIH, Marilia Beatriz Ferreira; SANTOS, Ana Flávia Marques. Um olhar sobre a contribuição da escola no processo de formação social e na construção da cidadania dos alunos. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 01–24, 2020. DOI: 10.29280/rappge.v4i2.7008. Disponível em: //www.periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/7008. Acesso em: 26 nov. 2024.
ALVES, Milena. Características, elementos e importância do planejamento didático-pedagógico: uma revisão de termos e conceitos na área de Ensino de Ciências. 2018. 130 f. Dissertação (Mestrado em Química) – Instituto de Química, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, São Paulo. Acesso em: 08 ago. 2024. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/server/api/core/bitstreams/88c3df7a-f524-4bf2-8e7e-6980ff6fe28d/content.
ANDRADE, Sonia Maria Oliveira de. A pesquisa científica em saúde: concepção e execução. 4. ed. Campo Grande – MS, 2011.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BARREIRO, Iraide Marques de Freitas; GEBRAN, Raimunda Abou. Prática de Ensino e Estágio Supervisionado na formação de Professores. São Paulo: Avercamp, 2006.
BRASIL. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 26 de set. 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm. Acesso em: 27 jul. 2024.
COULON, Alain. Os conceitos-chave da etnometodologia. In: COULON, Alain. Etnometodologia. Trad. Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis: Vozes, 1995. Cap. 3, p. 29-48.
CYRINO, Marina; SOUZA NETO, Samuel. O estágio curricular supervisionado na experiência brasileira e internacional. Revista Educação em Questão, [S. l.], v. 48, n. 34, p. 86–115, 2014. DOI: 10.21680/1981-1802.2014v48n34ID5731. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/5731. Acesso em: 04 ago. 2024.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 74 ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2022.
FREIRE, Paulo. Professora, sim; tia, não: cartas a quem ousa ensinar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
FUSARI, José Cerchi. O Planejamento do Trabalho Pedagógico: algumas indagações e tentativas de respostas. Série Ideias, São Paulo: FDE, n. 8, p. 44-53, 1990.
LUZ, Angélica Ramos da; SILVA, Taís Ribeiro da; BEGO, Amadeu Moura Bego. Revisão sistemática acerca do papel do professor supervisor de estágio na formação de futuros professores de ciências. Educação Química en Punto de Vista, [S. l.], 2023. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/eqpv/article/view/3361. Acesso em: 04 ago. 2024.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MARTINS, Ismênia Gurgel; LEITE, Raquel Crosara Maia. Um mapeamento sobre Estágio Supervisionado em Ciências Biológicas: panorama científico-brasileiro. Educ. Form., [S. l.], v. 8, p. e11096, 2023. DOI: 10.25053/redufor. v8.e11096. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11096. Acesso em: 05 ago. 2024.
MELLO, Ana Cecília Romano de; HIGA, Ivanilda. Contribuições da supervisão de estágio para o desenvolvimento profissional docente de professores de ciência e biologia. Enseñanza de las ciências, n. extra, p. 2689 -2694, 2017.
MINAYO, Maria Cecília de Souza; GOMES, Romeu Suely Ferreira Deslandes (Orgs.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 29. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
MOREIRA, Maria Alfredo. A supervisão pedagógica como prática de transformação: o lugar das narrativas profissionais. Revista Eletrônica de Educação, v. 9, n. 3, p. 48-63, 2015.
OLIVEIRA, Raquel Gomes de. Estágio Curricular Supervisionado: horas de parceria escola-universidade. Jundiaí: Paco Editorial, 2011.
PAMPLONA, Admur Severino, COSTA, Wanderleya Nara Gonçalves. O papel do professor supervisor no estágio supervisionado obrigatório. Anais VIII CONEDU... Campina Grande: Realize Editora, 2022. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/88851. Acesso em 08 ago. 2024.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Nuances- Vol. III. Set. 1997.
PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? 11. ed. São Paulo: Cortez, 2018.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2017.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2020.
ZABALZA, Miguel Ángel. O estágio e as práticas em contexto profissionais na formação universitária. São Paulo: Cortez, 2014.
ZANETTE, Carla Roberta Sasset. O professor e a relação com o saber: os múltiplos sentidos do ensinar e do aprender. Caxias do Sul, RS: Educs, 2022.