EMPREGABILIDADE PERCEBIDA E DESIGUALDADE SOCIAL: REFLEXÕES SOBRE A CONSTRUÇÃO DA AUTOEFICÁCIA ENTRE ESTUDANTES DAS CLASSES POPULARES NO ENSINO SUPERIOR

Authors

  • Crislanda O. Mendes Universidade Estadual de Feira de Santana (Brasil)
  • Sílvia Monteiro Universidade do Minho, Braga, Portugal
  • Leandro S. Almeida Universidade do Minho, Braga, Portugal

Abstract

Entry into higher education is a transition marked by numerous adaptations that present the student with an educational universe different from the school environment. In addition to these elements imposed on the adaptation of all students, including students from the most popular classes who, as a result, experience greater disadvantage in this accommodation due to their own condition of life. This challenge, according to research, can impact the permanence of students in university courses, as well as the development of skills that project them more easily in the job market, such as self-efficacy. This article, therefore, has as main objective the discussion about the self-efficacy and perceived employability in students of popular origins and how the class can reveal itself a category that demarcates differences in the experience of higher education and, more specifically in this case, the success in obtaining the job.

Keywords: higher education, perceived employability, self-efficacy, social classes.

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Author Biographies

Crislanda O. Mendes , Universidade Estadual de Feira de Santana (Brasil)

Doutoranda em Ciências da Educação (Psicologia da Educação), pela Universidade do Minho, Mestra em Educação pela Universidade Estadual de Feira de Santana (Brasil). Investigação sobre vivência académica dos estudantes do ensino superior.

Sílvia Monteiro , Universidade do Minho, Braga, Portugal

Doutora em Psicologia, especialidade de Psicologia da Educação. Investigadora do Centro de Investigação em Educação da Universidade do Minho, Portugal. Áreas de investigação: ensino superior, sucesso académico e empregabilidade

Leandro S. Almeida , Universidade do Minho, Braga, Portugal

Doutor em Psicologia, especialidade de Psicologia da Educação. Professor do Instituto de Educação e investigador do Centro de Investigação em Educação (CIEd) da Universidade do Minho, Portugal. Investigação voltada para os estudantes do ensino superior.

Published

2021-01-01