ESTRATÉGIAS DE APRENDIZAGEM E RENDIMENTO ACADÊMICO: ANÁLISE COM ESTUDANTES DE MEDICINA

Authors

  • Bruna Casiraghi Centro Universitário de Volta Redonda (UniFOA)
  • Tainá Aimé Emerenciano Lourenço Centro Universitário de Volta Redonda
  • Leandro S. Almeida Universidade do Minho, Braga, Portugal
  • Evely Boruchovitch Universidade Estadual de Campinas, UNICAMP

Abstract

Learning strategies relate to the acquisition, storage and use of knowledge, enabling students to self-evaluate their learning process. This study aimed to evaluate the learning strategies used by medical students and their impact on academic performance. From 1st to 6th year, 252 medical students participated, with an average age of 22 years old and of both sexes. Data were collected through an electronic form, using as an instrument the Scale of Learning Strategies for University Students and a socioeconomic questionnaire. The results obtained revealed that the students use different learning strategies and have an average academic performance above that established for approval. No correlations were found between the academic achievement global score and the different factors of the learning strategies scale. This data suggests the need to evaluate both learning strategies and academic performance, considering the general educational context, institutional characteristics and aspects related to teaching practice and the established procedures for evaluating students' knowledge. Keywords: Learning Strategies; Academic performance; Higher education; Medical education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruna Casiraghi , Centro Universitário de Volta Redonda (UniFOA)

Doutoranda em Ciências da Educação (Psicologia da Educação) pela Universidade do Minho, Professora do Centro Universitário de Volta Redonda (UniFOA), investigação sobre adaptação  e sucesso acadêmico no Ensino Superior.

Leandro S. Almeida , Universidade do Minho, Braga, Portugal

Doutor em Psicologia, especialidade de Psicologia da Educação. Professor do Instituto de Educação e investigador do Centro de Investigação em Educação (CIEd) da Universidade do Minho, Portugal. Investigação voltada para os estudantes do ensino superior.

Evely Boruchovitch , Universidade Estadual de Campinas, UNICAMP

Ph.D em Educação pela Univ Southern California, USA, Professora da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Pesquisa sobre aprendizagem autorregulada e variáveis cognitivas, metacognitivas, motivacionais e afetivas. Bolsista de Produtividade 1B do CNPq.  

Published

2021-01-01