GYMNOSPERM AND ANGIOSPERM

BOTANICAL IMPRECEPTION IN HIGH SCHOOL TEXTBOOKS IN PUBLIC SCHOOLS IN HUMAITÁ-AM

Authors

Keywords:

Contextualization, Playful teaching, Kingdom Plantae

Abstract

Botany is the branch of biology that studies plants, algae and fungi, in this work we will deal with plants. Evolutionarily, bryophytes and pteridophytes were the first plants to adapt to the terrestrial environment, therefore they were almost unable to invade space due to their size and the low demand for nutrients in the soil. Therefore, this work proposes to analyze the textbook to verify how these contents are worked, since botanical blindness can influence the teaching-learning process. 1st, 2nd and 3rd grade books were analyzed. It is concluded that the observed textbooks are unique sources of learning within schools and, in addition, some are not contextualized, we know their importance within schools, if they are well used, they can be a great ally for teachers.

Author Biographies

Heloisa Nogueira de Souza, Universidade Federal do Amazonas

Breve currículo: Graduada em Licenciatura em Ciências: Biologia e Química, Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (IEAA), Universidade Federal do Amazonas (UFAM).

Instituição: Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (IEAA), da Universidade Federal do amazonas UFAM).

E-mail:  heloisanogueira1999@gmail.com 

Orcid: 0000-0002-6900-8970

País: Brasil.

Doraci Brito de Souza, Universidade Federal do Amazonas

 

Breve currículo: Especialista em Docência em Biologia e práticas pedagógicas – FI. Graduada em Licenciatura em Ciências: Biologia e Química - UFAM. Mestranda em Ciências Ambientais – UFAM.

Instituição: Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (IEAA), da Universidade Federal do amazonas UFAM).

E-mail: doraci.ufam@gmail.com

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-2152-1900

País: Brasil.

 

 

Rosineide Campos Chaves.

Breve currículo: Possui graduação em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário São Lucas (UNISL). Tem experiência na área de Biologia Geral, com ênfase em Biologia Geral. Cursando mestrado em Ciências Ambientais pelo Programa de Pós- Graduação em Ciências Ambientais, no Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente - IEAA, da Universidade Federal do Amazonas -UFAM.

Instituição: Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (IEAA), da Universidade Federal do amazonas UFAM).

E-mail: n-eide-pvh@hotmail.com

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-2152-1900

País: Brasil

Renato Abreu Lima, Universidade Federal do Amazonas

 

Breve currículo: Biólogo, Especialista em Gestão Ambiental, Mestre em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente e Doutor em Biodiversidade e Biotecnologia. Atualmente, é professor do Magistério Superior da Universidade Federal do Amazonas (UFAM) em Humaitá-AM. Nos últimos cinco anos têm atuado nas áreas de Biodiversidade, Ensino de Botânica, Ensino de Ciências, Etnobotânica e Etnoecologia.

Instituição: Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (IEAA), da Universidade Federal do amazonas UFAM).

E-mail: renatoal@ufam.edu.br

Orcid: https://orcid.org/0000-0003-0006-7654.

País: Brasil

Published

2023-12-31