BEYOND THE PROTAGONISM

ANIMES, FEMALE EMPOWERMENT AND BEING THE AUTHOR OF YOUR OWN PATH IN THE LIGHT OF PHENOMENOLOGY

Authors

Keywords:

Anime, Female empowerment, Female authorship, Phenomenological-existential psychology

Abstract

In several audiovisual productions, the protagonists are portrayed with the feminine ideal: fragile, innocent and dependent on male figures. Concomitant to this fact, productions appear in the opposite direction: Japanese animations with female and child protagonists, in which male characters serve as support, as opposed to salvation. In these works, they demonstrate their own authorship through female capacity; on adventures, solving problems, discovering worlds and themselves. Thus, the objective of this study, a report on scientific initiation research, is to understand the pluridimensionality of being a woman in the midst of art productions that express representativeness, under the bias of Maurice Merleau-Ponty's phenomenology. The research bias is qualitative, with a descriptive and exploratory characteristic, based on the phenomenological-psychological method. Obtaining data through a recorded audio phenomenological interview that started from a guiding question and data analysis based on Maurice Merleau-Ponty's framework. 7 female viewers of Japanese animation (anime) are collaborating in the research. The following categories were created: Anime-learning: another look at life and relationships; The facets of machismo: reality influences anime; Being an author, I design my own path: the contribution of female characters! It is concluded that the field of the theme offers a wide range of possibilities for analysis and research, as it involves an interdisciplinary approach, sociocultural influence and impacts on education, media and society.

Author Biographies

Gabriella Masulo Gomes, Federal University of Amazonas

Graduanda do Curso de Psicologia da Faculdade de Psicologia da Universidade Federal do Amazonas. Diretora de Pesquisa da Liga Acadêmica de Psicologia Fenomenológico-Existencial – LAPFE. Membro do Grupo de Pesquisa em Psicologia Fenomenológico-Existencial certificado pelo CNPq. Membro do Laboratório de Psicologia Fenomenológico-Existencial – LABFEN. E-mail: masulogabriella@gmail.com  ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0290-798X

Atália Maria Schaeken Silva, Federal University of Amazonas

Graduanda em Psicologia pela Faculdade de Psicologia da Universidade Federal do Amazonas.  Membro do Grupo de Pesquisa em Psicologia Fenomenológico-Existencial (CNPq). Membro do Laboratório de Psicologia Fenomenológico-Existencial (LABFEN/UFAM). Plantonista do Projeto de Extensão Plantão Psicológico em escolas do sistema público de ensino em Manaus. Diretora de Extensão da Liga Acadêmica de Psicologia Fenomenológico-Existencial – LAPFE (FAPSI/UFAM). E-mail: ataliamssilva@gmail.com   Orcid: https://orcid.org/0000-0001-6578-3243

Janderson Costa Meira, Faculdade Escola Superior Batista do Amazonas - Esbam

Pós-graduando em Psicologia Clínica Fenomenológico-Existencial pelo Instituto Vision/Am. Gestor de Recursos Humanos pela UNIP – Manaus. Graduando em Psicologia pela Escola Superior Batista do Amazonas - ESBAM. Membro do Grupo de Pesquisa em Psicologia Fenomenológico-Existencial (CNPq). Membro do Laboratório de Psicologia Fenomenológico-Existencial (LABFEN/UFAM). Plantonista do Projeto de Extensão Plantão Psicológico em escolas do sistema público de ensino em Manaus. Diretor acadêmico da Liga Acadêmica de Psicologia Fenomenológico-Existencial – LAPFE (FAPSI/UFAM). E-mail: jandersonmeiraa@gmail.com Orcid: https://orcid.org/0000-0001-9145-6465

Ewerton Helder Bentes de Castro, Federal University of Amazonas

Pós-Doutor e Doutor em Psicologia pela FFCLRP/USP. Professor Associado da Faculdade de Psicologia/UFAM. Docente do curso de graduação e do Programa de Pós-graduação em Psicologia (FAPSI/PPGPSI/UFAM). Líder do Grupo de pesquisa de Psicologia Fenomenológico-Existencial (CNPq). Coordenador do Laboratório de Psicologia Fenomenológico-Existencial (LABFEN/UFAM). Coordenador do Projeto de Extensão Plantão psicológico em escolas do sistema de ensino público em Manaus (FAPSI/UFAM. Coordenador científico da Liga Acadêmica de Psicologia Fenomenológico-Existencial – LAPFE (FAPSI/UFAM) E-mail: ewertonhelder@ufam.edu.br Orcid: https://orcid.org/0000-0003-2227-5278

Gabriela Monteiro da Silva, UniNorte - Ser Educacional

Pós-graduanda em Psicologia Clínica Fenomenológico-Existencial. Bacharela em Psicologia formada pela UniNorte - Ser Educacional. Diretora de Cominicação da Liga Acadêmica de Psicologia Fenomenológico-Existencial (LAPFE). Membro do Laboratório de Psicologia Fenomenológico-Existencial da UFAM (Labfen). E-mail: gabrielamonteiro.psicologia@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0009-0002-6998-432X

Nataly Barbosa de Souza, Federal University of Amazonas

Psicóloga formada pela Faculdade de Psicologia da Universidade Federal do Amazonas. Vice-Diretora da Liga Acadêmica de Psicologia Fenomenológico-Existencial. Membro do Laboratório de Psicologia Fenomenológico-Existencial. E-mail: nataly.barbosa.souza@gmail.com. Orcid:  https://orcid.org/0009-0004-9691-3556

Published

2023-12-31