A GAMIFIED APPLICATION TO SUPPORT THE TEACHING OF ALGEBRA IN THE NINTH GRADE OF SECONDARY SCHOOL

Authors

  • Thiago Matheus Torres Buarque Universidade Católica de Pernambuco
  • Maria Guadelupe Dourado Rabello Universidade Católica de Pernambuco
  • Cecília da Fonte Alves Universidade Católica de Pernambuco
  • Francisco Madeiro Bernardino Junior Universidade Católica de Pernambuco

Keywords:

Gamification, usability, mathematics, secondary school

Abstract

Mathematics is a subject in which Brazilian students have difficulty and gamification can help in the learning process. A gamified application needs to consider usability aspects so that its objective is properly achieved. This paper presents a gamified application for teaching mathematics in the ninth grade of secondary school, considering usability aspects based on Jakob Nielsen's heuristics and the usability characteristics of ISO 25010. The application offers reviews, challenges, and interactive mathematical games, specifically on 1st and 2nd-degree equations, with the aim of improving the learning process in this challenging subject for Brazilian students. The reviews feature interactive activities, questions related to the topic, and explanatory feedback, while the challenges aim to promote the development of critical thinking and autonomous problem-solving. The gamified approach seeks to engage and motivate students, making learning more attractive.

Author Biographies

Thiago Matheus Torres Buarque, Universidade Católica de Pernambuco

Bacharel em Ciência da Computação (2023). Instituição: Universidade Católica de Pernambuco, escola UNICAP ICAM-TECH. E-mail: thiago.buarqque@gmail.com

Maria Guadelupe Dourado Rabello, Universidade Católica de Pernambuco

Mestra em Ciências da Linguagem pela UNICAP (2022). Instituição: Universidade Católica de Pernambuco, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem. Email: maria.2022800109@unicap.br

Cecília da Fonte Alves, Universidade Católica de Pernambuco

Mestra em Design pela Universidade Federal de Pernambuco (2016). Instituição: Universidade Católica de Pernambuco, escola UNICAP ICAM-TECH. Email: cecilia.fonte@unicap.br

Francisco Madeiro Bernardino Junior, Universidade Católica de Pernambuco

Doutor em Engenharia Elétrica pela UFPB (2001). Bolsista de Produtividade em Pesquisa (PQ) do CNPq. Instituição: Universidade Católica de Pernambuco, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem. E-mail: francisco.madeiro@unicap.br

Published

2023-12-31