DIGITAL LITERACY: A STUDY ON THE USE OF ICT IN A PUBLIC SCHOOL

Authors

Keywords:

Digital literacy; ICT; Teaching of Portuguese Language.

Abstract

This article has the objective of verifying how the use of Information and Communication Technologies (ICT) by Portuguese teachers is shown, evidencing the vision they have about technological innovations. For this study we used the authors Soares (2002; 2009), Bortoni-Ricardo (2008), Rojo (2012), Travaglia (2009), Freire (1996). A bibliographical and field research was carried out, questionnaires were applied and some classes were observed, the results show that the use of technology is essential for Portuguese classes, since in them there is a greater interaction and learning, even the use of lack of structure and digital tools available for teachers to use.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leiane Carvalho Silva, UFPI

Graduada em Licenciatura em Letras/Português da Universidade Federal do Piauí (UFPI), Campus Senador Helvídio Nunes de Barros, Picos – PI. Especialista em Língua Brasileira de Sinais pelo Instituto Superior de Educação Programus (ISEPRO).

Juscelino Francisco do Nascimento, UFPI e UnB

Possui graduação em Letras/Inglês (2010) pela Universidade Federal do Piauí (UFPI) e em Letras/Português-Espanhol (2013) pelo Instituto Superior de Educação Alvorada Plus; Especialização em Docência para o Ensino Superior (2012) pelo Instituto de Ensino Superior Múltiplo (IESM) e em Libras (2014) pela Faculdade Latino Americana de Educação (FLATED) e Mestrado em Letras - Área de Concentração em Estudos de Linguagem (2014) pela UFPI. É pesquisador do Grupo de Pesquisa (Socio)Linguística, Letramentos Múltiplos e Educação (SOLEDUC/UnB), membro do Grupo de Pesquisa Linguagem, Escola e Sociedade (LES/UFPI), do Grupo de Estudos Críticos e Avançados em Linguagem (GECAL/UnB) e do Núcleo de Pesquisa de Ensino do Português (NUPEP/UFPI). Atualmente, é Doutorando do Programa de Pós-graduação em Linguística da Universidade de Brasília (UnB) e Professor e Tutor do Centro de Educação Aberta e a Distância da Universidade Federal do Piauí (CEAD/UFPI). Tem experiência na área de Linguística e Língua Inglesa, com ênfase em Sociolinguística, atuando, principalmente, nos seguintes temas: oralidade, letramento, etnografia, educação do campo, leitura e escrita, Estágios Obrigatórios, Libras e ensino de língua inglesa instrumental 

References

BORTONI-RICARDO, S. M. O professor pesquisador: Introdução à Pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola, 2008.
DIAS, A. V. M. Hipercontos multissemióticos. In: ROJO, R.; MOURA, E. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GARCIA, C. B.; SILVA: F.D.S.; FELÍCIO, R. P. Projet(o)Arte. In: ROJO, R.; MOURA, E. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
GUERRA, E. L. A. Manual de pesquisa qualitativa. Belo Horizonte: Anima Educação, 2014.
LORENZI, G. C. C.; PÁDUA, T. R. W. Blog nos anos iniciais do fundamental I. In: ROJO, R.; MOURA, E. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.
CRUZ NETO, O. O trabalho de campo como descoberta e criação. In: MINAYO, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.
MELO, E. S. O. OLIVEIRA, P. W. M.; VALEZI, S. C. L. Gêneros poéticos em interface com gêneros multimodais. In: ROJO, R.; MOURA, E. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.
MOREIRA, C. Letramento Digital: do conceito à prática. Anais do SIELP. v.1. Uberlândia: EDUFU, 2012.
ROJO, R.; MOURA, E. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.
SOARES, M. Novas práticas de leiteira e escrita: letramento na cibercultura. Educ. soc., Campinas, vol. 23, n. 81, p. 143-160, dez.2002. Disponível em: <http>//www.cedes.unicamp.br> Acesso em: 29 mar. 2018.
____. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
GEHARDT, T. E. et al. Estrutura do projeto de pesquisa. In: GERHARDT, T. E.;
SILVEIRA, D.T. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. São Paulo: Cortez, 2009.
VALE, R. A. L.; STRINQUER, M. S. D. Letramento digital, práticas sociais e implicações pedagógicas. Uniletras, Ponta Grossa, v. 36, n. 2, p. 211-222, jul/dez. 2014.

Published

2018-07-15