DIGITAL LITERACY: A STUDY ON THE USE OF ICT IN A PUBLIC SCHOOL
Keywords:
Digital literacy; ICT; Teaching of Portuguese Language.Abstract
This article has the objective of verifying how the use of Information and Communication Technologies (ICT) by Portuguese teachers is shown, evidencing the vision they have about technological innovations. For this study we used the authors Soares (2002; 2009), Bortoni-Ricardo (2008), Rojo (2012), Travaglia (2009), Freire (1996). A bibliographical and field research was carried out, questionnaires were applied and some classes were observed, the results show that the use of technology is essential for Portuguese classes, since in them there is a greater interaction and learning, even the use of lack of structure and digital tools available for teachers to use.
Downloads
References
DIAS, A. V. M. Hipercontos multissemióticos. In: ROJO, R.; MOURA, E. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GARCIA, C. B.; SILVA: F.D.S.; FELÍCIO, R. P. Projet(o)Arte. In: ROJO, R.; MOURA, E. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
GUERRA, E. L. A. Manual de pesquisa qualitativa. Belo Horizonte: Anima Educação, 2014.
LORENZI, G. C. C.; PÁDUA, T. R. W. Blog nos anos iniciais do fundamental I. In: ROJO, R.; MOURA, E. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.
CRUZ NETO, O. O trabalho de campo como descoberta e criação. In: MINAYO, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.
MELO, E. S. O. OLIVEIRA, P. W. M.; VALEZI, S. C. L. Gêneros poéticos em interface com gêneros multimodais. In: ROJO, R.; MOURA, E. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.
MOREIRA, C. Letramento Digital: do conceito à prática. Anais do SIELP. v.1. Uberlândia: EDUFU, 2012.
ROJO, R.; MOURA, E. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.
SOARES, M. Novas práticas de leiteira e escrita: letramento na cibercultura. Educ. soc., Campinas, vol. 23, n. 81, p. 143-160, dez.2002. Disponível em: <http>//www.cedes.unicamp.br> Acesso em: 29 mar. 2018.
____. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
GEHARDT, T. E. et al. Estrutura do projeto de pesquisa. In: GERHARDT, T. E.;
SILVEIRA, D.T. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. São Paulo: Cortez, 2009.
VALE, R. A. L.; STRINQUER, M. S. D. Letramento digital, práticas sociais e implicações pedagógicas. Uniletras, Ponta Grossa, v. 36, n. 2, p. 211-222, jul/dez. 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The copyright belongs to the Hon Journal in Mishi - Multidisciplinary Japanese Studies and to the authors of each article. All work or part of it, when quoted or used, must be referenced.