SOCIAL INTERACTION: A FACILITATIVE ELEMENT IN THE PROCESS OF TEACHING AND LEARNING FOREIGN LANGUAGES

Authors

  • Maiara Ramos Almeida UNEB
  • Romar Souza-Dias UNEB e UnB

Keywords:

Society; Social Interaction; Teaching; Learning; Foreign Language

Abstract

The objective of this study is to reflect on the relevance of social interaction, understanding it as a facilitative element in the process of teaching and learning languages. It is a qualitative bibliographical research that has by method the review of the literature. This study is supported by the theoretical contribution of Matui (1995), Oliveira (1997), Rego (2002), Vygotsky (1998; 2008). The results obtained confirm the relevance and benefits of social interaction as something that actually helps the process of teaching and learning languages. In this sense, it is essential a Teacher Education in which there is the perception and use of inclusive activities that promote moments of interaction between teacher-student and student-student in the classroom so that, from it, communication can favor the socialization of knowledge. New meanings, obtained through contact with a foreign language, may give the students the possibility of appropriating from the new knowledge, constructing, in this way, culturally situated meanings in their own language.

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Author Biographies

Maiara Ramos Almeida, UNEB

Licenciada em Letras com habilitação em Língua Inglesa pela Universidade do Estado da Bahia- UNEB, (2015). Pós-graduada em Língua Inglesa: Fluência e Gramática Obrigatoriedade no Mundo Moderno (2015); e em Gestão e Planejamento Educacional (2015), ambas especializações pela Faculdade Montenegro na modalidade Lato Sensu.

Romar Souza-Dias, UNEB e UnB

Doutorando em Linguística pela Universidade de Brasília - UnB. Mestre em Linguística Aplicada pela Universidade de Brasília - UnB. Professor Assistente da Universidade do Estado da Bahia - UNEB, Campus VI. Atua nos cursos de Língua Inglesa/Portuguesa e Literaturas. É também professor de Língua Inglesa do Colégio Estadual Idalice Nunes pela Secretaria de Educação do Estado da Bahia. Foi coordenador da área de Língua Inglesa do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID do Departamento de Ciências Humanas, Campus VI da UNEB. Foi coordenador do Núcleo de Estudos Canadenses - NEC da Universidade do Estado da Bahia, Campus VI (2007 - 2011) onde se dedicou a questões de inserção social de alunos de classes sociais menos favorecidas através do ensino de Línguas Estrangeiras Inglês e Francês. Desenvolve pesquisas nas áreas de Análise de Discurso Crítica, Linguística Aplicada Crítica, Letramento Racial Crítico, Identidades Sociais e Ensino-Aprendizagem de Línguas e Formação de Professores por uma perspectiva crítica.

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Published

2018-06-30