The GRAMMAR (IN)ATTAINABLE: TEACHING (TRADITIONAL) PORTUGUESE LANGUAGE BETWEEN DISCURSIVIDADES OTHER AND OLD CLOTHES
TEACHING (TRADITIONAL) PORTUGUESE LANGUAGE BETWEEN DISCURSIVIDADES OTHER AND OLD CLOTHES
Keywords:
Gramática; Língua imaginária; HeterogeneidadeAbstract
The present paper aims at presenting an exploratory and analytical approach-reflexive about the teaching of Portuguese language. For this, you will be considered a discursive grammarian sequences and a linguist from the theoretical and methodological apparatus of discourse analysis of Michel Pêcheux. Interpreting gestures carried out points to the fact that the teaching of Portuguese language preserves on contemporary ideology of standardization of language as an imaginary language produced from the grammatical speech and dicionarísticos that neglects the existence of linguistic heterogeneity. So, point to the need for there to be increasingly severe reflections on the grammar that are based on the need to emancipate subject and not hinder the teaching of a language unreal, form(ulat)ed inside the social imaginary on the tongue.
Downloads
References
BAKTHIN, M. (Voloshinov). Marxismo e filosofia da linguagem. 8. ed. São Paulo: Huicitec, 1986.
BOLOGNINI, Carmem Zink. PFEIFFER, Claudia. LAGAZZI, Suzy. Discurso e ensino: práticas de linguagem na escola. Campinas: Mercado das Letras, 2009.
BORTONI-RICARDO. Stela Maris. Nos cheguemu na escola e agora? Sociolingüística na sala de aula. São Paulo: Parábola editorial, 2005.
BOURDIEU, Pierre. Dossiê Bourdieu. Revista Cult, ano 15, mar/2012, p. 18-47.
CASTILHO, Ataliba Teixeira de. Pequena gramática do português brasileiro. São Paulo: Contexto, 2012.
CIPRO NETO, Pasquale. Gramática da língua portuguesa. São Paulo: Scipione, 1998.
ESTEVES, Phelipe Marcel da Silva. Os sentidos de Norma e Erro no Dicionário de Matoso Câmara Jr. Signum: Est. Ling., n. 14/2, p. 241-160, dez 2011.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Graal, 1985.
ORLANDI, E. Análise do discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 2003.
PÊCHEUX, Michel. Análise do Discurso. Textos selecionados. Eni Orlandi 2ª Edição. Campinas: Pontes, 2004.
PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas: Editora da Unicamp, 2009.
PERINI, Mário Alberto. Gramática Descritiva do Português. São Paulo: Ática, 2006.
SANTOS, Luciano dos. As identidades culturais: proposições conceituais e teóricas. Revista Rascunhos Culturais, v. 2, jul./dez. 2011, p. 141-157.
SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The copyright belongs to the Hon Journal in Mishi - Multidisciplinary Japanese Studies and to the authors of each article. All work or part of it, when quoted or used, must be referenced.