THE THE JESUIT MISSIONS TRIBUTARY TO INDIGENOUS KNOWLEDGE IN PORTUGUESE AMERICA
THE JESUIT MISSIONS TRIBUTARY TO INDIGENOUS KNOWLEDGE IN PORTUGUESE AMERICA
DOI:
https://doi.org/10.29281/rd.v13i26.17953Keywords:
Indigenous education, Jesuits, Portuguese AmericaAbstract
This article aims to understand the role of the teachings transmitted to the Jesuits by the indigenous people who occupied the regions of Portuguese America, as well as the influence of ancestral knowledge for the success of the Jesuit missions during the colonial period. From the reading and analysis of excerpts from the first letters of Fathers Manoel da Nóbrega and José de Anchieta, aspects are identified that corroborate the idea that the success of the missions was due to the learning that the priests of the Society of Jesus had in living with the natives. Finally, it seeks to point out possible paths that value this indigenous knowledge so that it occupies its place within a broader educational panorama.
Downloads
References
ANCHIETA, José de. Cartas inéditas: Carta fazendo a descripção das innumeras coisas naturaes, que se encontram na provincia de S. Vicente hoje S. Paulo seguida de outras cartas ineditas escriptas da Bahia. Trad. João Vieira de Almeida. Pref. Augusto Cezar de Miranda Azevedo. São Paulo: Typ. da Casa Eclectica. xii p., ii p. 1900. Disponível em:< https://digital.bbm.usp.br/handle/bbm/4683>. Acesso em: 01 de jun. de 2024.
ANCHIETA, José de. Notícias do Brasil, 1555. Sheila Hue (Org.). Rio de Janeiro: CARDOSO, A. SJ. (Org.). Cartas de Santo Inácio de Loyola. São Paulo: Loyola, 1993, v. 3.
BANIWA, Gersem. Educação escolar indígena no Brasil: avanços, limites e novas perspectivas. Reunião Nacional da ANPED, v. 36, p. 3-18, 2013.
BANIWA, Gersem. Os desafios da educação indígena intercultural no Brasil: avanços e limites na construção de políticas públicas. NÖTZOLD, Ana Lúcia Vulfe; ROSA, Helena Alpini; BRINGMANN, Sandor Fernando. Etnohistória, história indígena e educação: contribuições ao debate. Porto Alegre: Palloti, p. 69-88, 2012.
BESSA FREIRE, José. Da fala boa ao português na Amazônia brasileira. Amerindia. Revue d'Ethnolinguistique Amérindienne Paris, v. 8, p. 39-83, 1983.
BRASIL, Lei nº. 9.394, de 20 de julho de 2024. Estabelece as Diretrizes e Bases da educação nacional. Legislação, Brasília, DF, jul. 2024. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 20 de jul. de 2024.
CASIMIRO, Ana Palmira Bittencourt Santos. O Estado e a política educativa dos jesuítas na história da educação brasileira. Estado e políticas educacionais na história da educação brasileira. Vitória: EDUFES, 2011.
COSTA, Célio Juvenal. A Igreja e a colonização. In.: A expansão ultramarina e a colonização da América portuguesa. Orgs. PEREIRA, Lupércio Antonio; MENEZES, Sezinando Luiz. Maringá: EDUEM, 2010.
COSTA, Célio Juvenal. O epistolário jesuítico como fonte privilegiada de pesquisa sobre história da educação no Brasil colonial. In.: Educação na História. Orgs. MACHADO, Maria Cristina Gomes; OLIVEIRA, Terezinha. São Luís: UEMA, 2008.
COSTA, Célio Juvenal; DE PESQUISA DEHSCUBRA, Participante do Grupo. A Educação no Brasil Colônia: pelo fim da visão iluminista da História. Navegando pela História da Educação Brasileira. Campinas: Graf. FE: HISTEDBR, 2006.
FIORAVANTI, Carlos et al. Das cartas jesuíticas aos blogs de ciência: a diversidade de vozes e formas de noticiar o conhecimento científico no Brasil Parte I–1551-1808, 2022.
IGLÉSIAS, Francisco. Encontro de duas culturas: América e Europa. Estudos Avançados, v. 6, p. 23-37, 1992.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
MENDES, Claudinei Magno Magre. A colonização do Brasil como alternativa
aos impasses da sociedade metropolitana. In.: A expansão ultramarina e a colonização da América portuguesa. Orgs. PEREIRA, Lupércio Antonio; MENEZES, Sezinando Luiz. Maringá: EDUEM, 2010.
NÓBREGA, Manoel da. Cartas jesuíticas I (cartas I a V). Belo Horizonte/São Paulo: Itatiaia/Edusp, 1988.
SAVIANI, Demerval. Educação e colonização: as ideias pedagógicas no Brasil. In: STEPHANOU, Maria e BASTOS, Maria Helena Camara (Orgs.). Histórias e memórias da educação no Brasil. Vol I – Séculos XVI-XVIII. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004. p. 121-130.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Alexandre Souza Franco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Todos os artigos desta revista obedecem a licença Creative Commons - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).