Eeny, meeny, miny, moe
In the game of the chosen ones, Nikky Finney shows who is left behind
DOI:
https://doi.org/10.29281/rd.v13i25.17623Keywords:
African-American poetry, Nikky Finney, Hurricane Katrina, precariousness and precarityAbstract
This article examines aspects of the social-historic situation of the Black population in the United States through the lens of “Left”, by African-American writer Nikky Finney. The work, a protest narrative poem, was inspired by the devastation caused by Hurricane Katrina in New Orleans in 2005. Confronted with the marked inaction of the federal government towards the suffering of a significant portion of the local population, majorly Black, in the aftermath of the disaster, Finney’s lines invite the reader to reflect upon the unequal access to the protection that the State should grant all American citizens.
Downloads
References
ANGELOU, Maya. Eu sei por que o pássaro canta na gaiola. Tradução de Regiane Winarski. São Paulo: Astral Cultural, 2018.
BENJAMIN, Walter. Charles Baudelaire: Um lírico no auge do capitalismo. 3ª ed. Tradução de José Martins Barbosa, Hemerson Alves Baptista. São Paulo: Brasiliense, 2010.
BUTLER, Judith. Corpos em aliança e a política das ruas: notas para uma teoria performativa das assembleias. 3ª ed. Tradução de Fernanda Siqueira Miguens. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2019a.
BUTLER, Judith. Vida precária: os poderes do luto e da violência. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019b.
BUTLER, Judith; PRINS, Baukje; MEIJER, Irene Costera. Como os corpos se tornam matéria: entrevista com Judith Butler. Revista Estudos Feministas, v. 10, n. 1, p. 155-167, jan. 2002.
CANDIDO, Antonio. “O direito à literatura”. In: Vários escritos. 6ª ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2017. p. 171-194.
DOUGLASS, Frederick. Frederick Douglass: autobiografia de um escravo. São Paulo: Vestígio, 2021.
FINNEY, Nikky. “Left”. In: FINNEY, Nikky. Head off & Split. Illinois: Northwestern University Press, 2011.
GUISBOND, Lisa; NEILL, Michael; SCHAEFFER, David. A década de progresso educativo perdida sob a NCLB: que lições tirar desse fracasso político? Educação e Sociedade, Campinas, v. 33, n. 119, p. 405-430, jun. 2012. DOI: 10.1590/S0101-73302012000200005.
JEFFERSON, Thomas. Declaration of Independence (1776). In: National Archives. Available at: https://www.archives.gov/founding-docs/declaration-transcript. Access on: 18 Mar 2022.
MARCUS, Greil; SOLLORS, Werner. New Orleans Is Lost in the Flood. In: MARCUS, Greil; SOLLORS, Werner. A New Literary History of America. Cambridge; London: Harvard University Press, 2009.
NUSSBAUM, Martha. The Narrative Imagination. Chapter 3. Cultivating Humanity: A Classical Defense of Reform in Liberal Education. (1997) In: LEITCH, Vincent B. (ed.). The Norton Anthology of Theory and Criticism. 2nd ed. New York: W. W. Norton & Company, Inc., 2010. p. 2306-2308.
PAINE, Thomas. Common Sense. Ed. Edward Larkin. Toronto: Broadview Press, 2004.
SCHWARCZ, Lilia. Imaginar é difícil (porém necessário). In: ANDERSON, Benedict. Comunidades imaginadas: Reflexões sobre a origem e a difusão do nacionalismo. Tradução de Denise Bottman. São Paulo: Companhia das Letras, 2008, p. 9-17.
A CARNE. Intérprete: Elza Soares. Compositores: Seu Jorge, Marcelo Yuca e Wilson Capellette. In: Do Cóccix até o Pescoço. Produção: Alê Siqueira. Salvador: Maianga Discos, 2002. CD single, 61min55, faixa 6.
TAYLOR, Keeanga-Yamahtta. From #BlackLivesMatter to Black Liberation. Chicago: Haymarket Books, 2016.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Adriana Jordão, Liciane Guimarães Corrêa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Todos os artigos desta revista obedecem a licença Creative Commons - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).