AFRICAN LITERATURES WRITTEN IN ENGLISH AND SOME FORMS OF SELF-INSCRIPTION

AFRICAN LITERATURES WRITTEN IN ENGLISH AND SOME FORMS OF SELF-INSCRIPTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29281/rd.v13i25.16269

Keywords:

Anglophone literatures; African women; Cross-cultural translation; African memories; Nadifa Mohamed

Abstract

This article aims to present some forms of self-inscription of the existences and subjectivities of African women. Among these forms, novels, poems, essays, short stories and testimonies stand out. For the present study, we mainly analyzed some works by Somali-British Nadifa Mohamed who, through novels, poems, essays and short stories, (re)inscribes individual and collective narratives and memories that emerge both from her homeland and from the diaspora. It appears that Nadifa Mohamed's writing work results in a corpus whose content goes against a historical practice of simplifying complexity. In this article, there is also a brief study of some testimonies presented in the work Somalia – the Untold Story: the war through the eyes of Somali women organized and edited by Judith Gardner and Judy El Bushra. In this work, it is observed that testimony as a narrative genre is presented through the voices of African women, more specifically from East Africa, in the most varied forms, including in the format of a poem. Finally, it is worth highlighting that the writings selected for the present study stage multiple formats of representations of the voices, trajectories, experiences and perspectives of African women and reveal the need for a careful look at the specificities of each form of self-inscription.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Valeria Silva de Oliveira, Centro de Instrução Almirante Graça Aranha

Professora Adjunta do Magistério Superior no CIAGA. Ensino de língua inglesa para fins específicos. Doutorado em Letras (Área de concentração: Literaturas de Língua Inglesa), pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro; Mestrado em Letras (Área de concentração: Estudos de Linguagem), pela Universidade Federal Fluminense; Especialização em Língua Inglesa, pela Universidade Federal de Minas Gerais; Especialização em Linguística Aplicada: Ensino/Aprendizagem do Inglês como Língua Estrangeira, pela Universidade Federal Fluminense; Graduação em Letras (Área de concentração: Inglês e Respectivas Literaturas (Bacharelado e Licenciatura), pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro; Graduanda em Filosofia, pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Currículo lattes disponível em: http://lattes.cnpq.br/2618565405869050.  Orcid: https://orcid.org/0000-0003-4828-6768

 

 

 

References

ALÓS, A. P. Literatura de resistência na América Latina: a questão das narrativas de testimonio. Espéculo. Revista de estudios literarios. Universidad Complutense de Madrid, nº 37, 2008. Disponível em: https://webs.ucm.es/info/especulo/numero37/nartesti.html. Acesso em: 12 jun. 2019.

APPIAH, K.A. Kwame Anthony Appiah fala sobre a representação da África no Ocidente. [Entrevista concedida a] Guilherme Freitas. OGlobo. Publicado em: 05 jan. 2013. Disponível em: https://blogs.oglobo.globo.com/prosa/post/kwame-anthony-appiah-fala-sobre-representacao-da-africa-no-ocidente-481076.html. Acesso em: 01 jun. 2024.

BERVELY, J. Testimonio: on the politics of truth. London: University of Minnesota Press, 2004.

BRANDÃO, P.R.B. Excertos da geografia somali na literatura: Uma apreciação da obra “O pomar das almas perdidas”. Geosul. Florianópolis, v. 33, n. 68, p. 350-368, set./dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/geosul/article/download/2177-5230.2018v33n68p350/37356/200944. Acesso em: 01 jun. 2024.

BUSHRA, J.; GARDNER, J. el. (Eds.). Somalia – the Untold Story: the war through the eyes of somali women. London: Pluto Press, 2004.

GLISSANT, E. History-Histories-Stories. In: GLISSANT, E. Caribbean discourse: selected essays. Charlottesville: University Press of Virginia, 1999. p. 61-65.

HASSAN, D.F.; ADAN, A.H.; WARSAME, A.M. Somalia: Poetry as Resistance against Colonialism and Patriarchy. In: WIERINGA, S. (Ed.). Subversive women: women’s movements in Africa, Asia, Latin America and the Caribbean. London and New Jersey: Zed Book Ltd, 1997. p. 165-182.

JIBRIL, H. Sisters. In: BUSHRA, J.; GARDNER, J. El. (Ed.). Somalia – the Untold Story: the war through the eyes of somali women. London: Pluto Press, 2004. p. 175.

LAVERDE, S. D. S. Resistência feminina e feminismo africano em ‘Without a Name’, de Yvonne Vera. Campinas: Pontes Editores, 2017.

LEITE, A. M. Empréstimos da oralidade na produção e crítica literárias africanas. In: LEITE, A. M. Oralidades & escritas pós-coloniais: estudos sobre literaturas africanas. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2012.

MBEMBE, A. Crítica da Razão Negra. Tradução Sebastião Nascimento. São Paulo: n-1 edições, [2013] 2018.

MOHAMED, N. Black Mamba Boy. New York: Picador, 2010.

MOHAMED, N. WDN Interview with Nadifa Mohamed: The Author of Black Mamba Boy. Wardheernews. Publicado em 21 abr. 2011. Disponível em: https://wardheernews.com/wdn-interview-with-nadifa-mohamed-the-author-of-black-mamba-boy/. Acesso em: 09 jul. 2024.

MOHAMED, N. Fragments of a Nation. Granta. Londres, 24 maio 2012a. Disponível em: https://granta.com/fragments-of-a-nation/. Acesso em: 07 jul. 2024.

MOHAMED, N. The way to a New Somalia. TheGuardian. Opinion: London Conference on the Future of Somalia. Londres, Mar 2012b. Disponível em: https://www.theguardian.com/commentisfree/2012/mar/04/way-new-somalia-london-conference. Acesso em: 08 jul. 2024.

MOHAMED, N. The Orchard of Lost Souls. New York: Picador, 2014.

MOHAMED, N. The Party Girl. In: CHEVALIER, T. (Ed.). Reader, I Married Him: Stories inspired by Jane Eyre. London: Borough Press, 2016. Livro eletrônico.

MOHAMED, N. Britain’s hostile environment has been a century in the making. The Guardian. Londres, 29 Abr. 2018. Opinion: Immigration and Asylum. Disponível em: https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/apr/29/britain-hostile-environment-century-making-migrants-brutality-windrush-scandal . Acesso em: 08 jul.2024.

MOHAMED, N. The symphony. In: BUSBY, M. (Ed). New Daughters of Africa: An international anthology of writing by women of African descent. Myriad Editions: London, 2019. p. 698-700.

MOHAMED, N. The Fortune Men. UK: Penguin Books, 2022.

OLIVEIRA, Valeria Silva de. Narrativas da diversidade africana: fragmentos, memória e resistência em Black Mamba Boy e The Orchard of Lost Souls, de Nadifa Mohamed e A Grain of Wheat, de Ngugi wa Thiong’o. 2019. 297 f. Tese (Doutorado em Letras) - Instituto de Letras, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: https://www.bdtd.uerj.br:8443/handle/1/5987. Acesso em: 01 jun. 2024.

OSMAN, H. Testimony I: Habiba Osman. In: BUSHRA, J.; GARDNER, J. el. (Ed.). Somalia – the Untold Story: the war through the eyes of somali women. London: Pluto Press, 2004. p. 41-49.

SAYID, A. Testimony 2: Amina Sayid. In: BUSHRA, J.; GARDNER, J. el. (Ed.). Somalia – the Untold Story: the war through the eyes of somali women. London: Pluto Press, 2004. p. 59-67.

Published

2025-02-28

How to Cite

DE OLIVEIRA, V. S. AFRICAN LITERATURES WRITTEN IN ENGLISH AND SOME FORMS OF SELF-INSCRIPTION: AFRICAN LITERATURES WRITTEN IN ENGLISH AND SOME FORMS OF SELF-INSCRIPTION. Revista Decifrar, Manaus, v. 13, n. 25, p. e132501, 2025. DOI: 10.29281/rd.v13i25.16269. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/Decifrar/article/view/16269. Acesso em: 9 mar. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ ESPECIAL: QUESTÕES DE RAÇA, GÊNERO E CLASSE NAS LITERATURAS ANGLÓFONAS