"SO BLACK IT'S BLUE"

SEMIOTIC ANALYSIS OF POOR MISS FINCH (1872), BY WILKIE COLLINS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29281/rd.v13i25.15554

Keywords:

Victorian Literature, Wilkie Collins, Lucilla Finch, Racism, Semiotic

Abstract

This Research aim to the piece Poor Miss Finch (1872), by Wilkie Collins, as main objective, to identified established ethnic and racial relations by the characters of this own work, in special the protagonist, Lucilla Finch, where can be acknowledged the positive and negative by it’s own proeminence, by the Generative Path of Semiotic Meaning of Greimas, in conformity with Barros (2005). On The theoretical fundamentation, for the contextualization of the historical and social period played for Collins (1872) in it’s work, following a path that could be enlightened and projected by studies by Brophy (2019), Durgan (2015), Gladden (2005), Kling (1966) e Nayder (2003), to evidence relationships of Imperialism between India and England, denouncing racist ways and religious intolerance that was common in the Indigo Uprising(1859-1862), when indian soldiers, the so called sepoys were constantly disrespected and persecuted, influencing the english collective consciousness to see the indian as a inferior race. As Result, can be obtained that Miss Finch, even blind, maintains the racist beliefs to the black-ish people Ironically, Lucilla gets in love with Oscar, a painter that moved to the house next to hers, that after a robbery, starts convulsionate once in a while as he got a traumatism, where he can’t help to evict they’re marriage from not happening. As final considerations, it can be acknowlegde that in fact, ending up with the blue brother shows that she gets over her discrimination, as the england could get over their problematical beliefs and racism over indian people

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yasmine Sthéfane Louro da Silva, UFPI

Atua como Professora Assistente I na Universidade Estadual do Maranhão desde 2025. Doutoranda em Letras, com concentração em Literatura, com linha de pesquisa em Literatura, cultura e sociedade, pela Universidade Federal do Piauí - UFPI. Mestre em Letras, com linha de pesquisa em Teoria, Crítica e Comparatismo, pela Universidade Federal do Tocantins - UFT. Especialista em Literatura em Língua Inglesa pela Faculdade de Educação São Luís. Pós-graduanda em Ensino de Língua e Literatura pelo Instituto Federal de São Paulo - IFSP. Graduada em Letras Licenciatura em Língua Portuguesa, Língua Inglesa e Literaturas pela Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão - UEMASUL. Integra o Grupo de Estudos e Pesquisa em Linguística Aplicada e Literaturas Anglófonas da UEMASUL, O GEPLALA, e o Grupo de Estudos em História e Literatura da PUC-Minas, o GEHISLIT.

Diana Barreto Costa, UEMASUL

Coordenadora geral do programa de Formação de Professores Caminhos do Sertão e Professora dos Cursos de Graduação em Letras (Licenciatura de Ensino) em Português, Inglês e Literatura e Línguas (Licenciamento de Professores) em Inglês e Literatura. Professora Adjunto IV, vinculado ao Centro de Ciências Humanas e Sociais e de Línguas (CCHSL), Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Linguística Aplicada e Literatura Inglesa (GEPLALA) e do Grupo de Estudos em Práticas Educativas e Formação de Professores (GEPEP), da Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL), Campus Imperatriz.

References

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria Semiótica do Texto. 4. ed. São Paulo: Editora Ática, 2005.

BBC FOUR. Pré-rafaelitas parte 1/2. Youtube. 2010. 14 min. Disponível em:< https://www.youtube.com/watch?v=Ykfr7xQJSfU>. Acesso em: 12 ago. 2023.

BBC FOUR. Pré-rafaelitas parte 2/2. Youtube. 2010. 14 min. Disponível em:< https://www.youtube.com/watch?v=9DHpz5A5q30>. Acesso em: 12 ago. 2023.

BROPHY, Gregory. Fit and Counterfeit: The Volatile Values of Epilepsy in Wilkie Collins’s Poor Miss Finch. Journal of Victorian Culture. Vol. 20, no. 20, 2019, p. 1-17.

BURGESS, Anthony. A Literatura Inglesa. São Paulo: Editora Ática, 2006.

CARPEAUX, Otto Maria. O romantismo por Carpeaux: das origens do romantismo ao fim do movimento: o evasionismo, o byronismo, os raciais e utopistas. Rio de Janeiro: LeYa, 2012a.

CARPEAUX, Otto Maria. O realismo, o naturalismo e o parnasianismo por Carpeaux: o romance burguês, darwinismo e fatalismo, o romance psicológico, o século XIX. Rio de Janeiro: LeYa, 2012b.

CHEVALIER, Jean. GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. Rio de Janeiro: José Lympio, 2015.

COLLINS, Wilkie. Poor Miss Finch. United Kingdom: Delph Classics, 2017.

D’AGORD, Marta Regina de Leão. et al. O duplo como fenômeno psíquico. Revista Latinoam. Psicopat. Fund. Vol. 16, n. 3, 2013, p. 457-488.

D’ALMEIDA, Nicole. Como a ciência explica o caso do “Papai Smurf”, o homem, que ficou azul. 2021. Disponível em:< https://www.uol.com.br/tilt/noticias/redacao/2021/09/18/como-a-ciencia-explica-o-caso-do-papai-smurf-o-homem-real-que-ficou-azul.htm>. Acesso em: 13 ago. 2023.

DICKENS, Charles. COLLINS, Wilkie. The Perils of Certain English Prisoners. Household Words. n. 7, vol. 6, 1857, p. 1-36.

DURGAN, Jessica. Wilkie Collins’s blue period: color, aesthetics, and race in Poor Miss Finch. Victorian Literature and Culture. vol. 43, 2015, p. 765-783.

FIORIN, J.L. Teoria dos signos. In: _ (org.). Introdução à linguística. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2005. p. 55-73.

GLADDEN, Samuel Lyndon. Closets, Secrets, and Identity in Wilkie Collins’s “Poor Miss Finch”. Victorian Literature and Culture. Vol. 33, no. 2, 2005, p. 467-486.

KLING, Blair B. The Blue Munity: The Indigo Disturbances in Bengal 1859-1862. Philadelphia/London: University of Pennsylvania/Oxford University Press, 1966.

MAGIC HOUR FILMS. Luz, Escuridão e Cores: A Teoria das Cores de Goethe. Youtube. 2018. 51 min. Disponível em:< https://www.youtube.com/watch?v=hhqhDaHALBk>. Acesso em 12 ago. 2023.

MAGNET BRAINS. The “Blue Rebellion” and After – Ruling the Countryside | Class 8 History. Youtube. 2020a. 23 min. Disponível em:< https://www.youtube.com/watch?v=9L21YUd77E4>. Acesso em: 12 ago. 2023.

MAGNET BRAINS. Indigo of the Land of Ryots – Ruling the Countryside | Class 8 History. Youtube. 2020b. 11 min. Disponível em:< https://www.youtube.com/watch?v=6KQrVp5ce2M>. Acesso em: 12 ago. 2023.

NAYDER, Lilian. “Blue like me”: Collins Poor Miss Finch, and the Construction of Racial Identity. BACHMAN, Maria K. COX, Don Richard. (org.). Reality’s Dark Light: The Sensational Wilkie Collins. Knoxville: The University of Tennessee Press, 2003.

RHIABI, Mohamed. The perils of certain English prisoners: Theme analysis (S4º. Youtube. 2021. 4 min. Disponível em:< https://www.youtube.com/watch?v=iW8WITJq6oE>. Acesso em: 12 ago. 2023.

Published

2025-02-28

How to Cite

LOURO DA SILVA, Y. S.; BARRETO COSTA, D. "SO BLACK IT’S BLUE": SEMIOTIC ANALYSIS OF POOR MISS FINCH (1872), BY WILKIE COLLINS. Revista Decifrar, Manaus, v. 13, n. 25, p. e132503, 2025. DOI: 10.29281/rd.v13i25.15554. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/Decifrar/article/view/15554. Acesso em: 9 mar. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ ESPECIAL: QUESTÕES DE RAÇA, GÊNERO E CLASSE NAS LITERATURAS ANGLÓFONAS