UMA LEITURA COMPARATIVA ENTRE MEMÓRIAS DE MARTA, DE JÚLIA LOPES DE ALMEIDA, E O BILDUNGSROMAN NA EUROPA E NO BRASIL

A COMPARATIVE READING BETWEEN MEMÓRIAS DE MARTA, BY JÚLIA LOPES DE ALMEIDA, AND THE EUROPEAN AND THE BRAZILIAN BILDUNGSROMAN

Authors

  • Dankar Bertinato UFPR

Keywords:

Júlia Lopes de Almeida; romance brasileiro; Bildungsroman; romance picaresco; Bildungsroman feminino.

Abstract

This paper aims to analyze Memórias de Marta, a novel by Júlia Lopes de Almeida, in the light of the concept of Bildungsroman and its presence in Brazilian literature. With the support of analyzes of the subgenre from Wilma Patricia Maas (2000), Marcus Vinicius Mazzari (2010; 2020a; 2020b), and Franco Moretti (2020), we argue that, although the work of Júlia Lopes de Almeida could not be read as a typical example of this tradition, the comparison reveals significant contrasts for the understanding of the novel. Then we propose two other comparative readings: at first one with Daniel Defoe’s Moll Flanders, again highlighting its differences; and, secondly, with the Brazilian novel from 1930s, with which Memórias de Marta would be closer, thus revealing its significant position in the development of Brazilian literature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Júlia Lopes. Memórias de Martha (narrativa). 1ª ed. Sorocaba: Casa Durski, 1899.

BUENO, Luís. Uma história do romance de 30. 1ª ed. 1ª reimpr. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo; Campinas: Editora da Unicamp, 2015.

DEFOE, Daniel. Moll Flanders. Coleção Prosa do Mundo. São Paulo: Cosac Naify, 2014. Edição Kindle.

GOETHE, Johann Wolfgang von. Os anos de aprendizado de Wilhelm Meister. 3ª ed. São Paulo: Editora 34, 2020.

GONZÁLES, Mario M.. A saga do anti-herói: estudo sobre o romance picaresco espanhol e algumas de suas correspondências na literatura brasileira. 1ª ed. São Paulo: Nova Alexandria, 1994.

GONZÁLES, Mario M.. Lazarillo de Tormes: estudo crítico. In Lazarilho de Tormes. 2ª ed. São Paulo: Editora 34, 2012.

IVERSEN, Anniken Telnes. Change and continuity: The Bildungsroman in English. 396 p. Tese (Doutorado) — Tromsø: Faculty of Humanities, Department of Culture and Literature, University of Tromsø, 2009.

MAAS, Wilma Patricia. O cânone mínimo: o Bildungsroman na história da literatura. 1ª ed. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

MAZZARI, Marcus Vinicius. Labirintos da aprendizagem: pacto fáustico, romance de formação e outros temas de literatura comparada. São Paulo: Editora 34, 2010.

MAZZARI, Marcus Vinicius. Prefácio. In MAZZARI, Marcus Vinicius; MARKS, Maria Cecilia (Orgs.). Romance de formação: caminhos e descaminhos do herói. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2020a, p. 13-19.

MAZZARI, Marcus Vinicius. Os anos de aprendizado de Wilhelm Meister: “um magnífico arco-íris” na história do romance. In MAZZARI, Marcus Vinicius; MARKS, Maria Cecilia (Orgs.). Romance de formação: caminhos e descaminhos do herói. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2020b, p. 21-42.

MOISÉS, Massaud. Dicionário de termos literários. 12ª ed. São Paulo: Cultrix, 2004.

MORETTI, Franco. O burguês: entre a história e a literatura. 1ª ed. São Paulo: Três Estrelas, 2014.

MORETTI, Franco. O romance de formação. 1ª ed. São Paulo: Todavia, 2020.

MUZART, Zahidé Lupinacci. Um romance emblemático de Júlia Lopes de Almeida: crise e queda de um sistema. Revista Navegações, Porto Alegre v. 7, n. 2, p. 134-141, jul.-dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.15448/1983-4276.2014.2.21026.

PRADO, Antonio Arnoni. Posfácio: Aluísio Azevedo e a crítica. In AZEVEDO, Aluísio. O cortiço. 1ª ed. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2016, p. 293-310.

PINTO, Cristina Ferreira. O Bildungsroman feminino: quatro exemplos brasileiros. Coleção debates, v. 233. São Paulo: Perspectiva, 1990.

RUFFATO, Luiz. Prefácio: O resgate de Júlia. In ALMEIDA, Júlia Lopes. A falência. 1ª ed. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2019, p. 7-19.

SADLIER, Darlene J.. Modernidade e feminino em Eles e elas de Júlia Lopes de Almeida. Revista Travessia, Florianópolis, n. 26, p. 233-242, 1993.

SALOMONI, Rosane Saint-Denis. A escritora/os críticos/a escritura: o lugar de Júlia Lopes de Almeida na ficção brasileira. 231 p. Tese (Doutorado) — Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Letras, Curso de Pós-Graduação em Letras, Literatura Brasileira, 2005.

Published

2024-06-24

How to Cite

Bertinato, D. (2024). UMA LEITURA COMPARATIVA ENTRE MEMÓRIAS DE MARTA, DE JÚLIA LOPES DE ALMEIDA, E O BILDUNGSROMAN NA EUROPA E NO BRASIL: A COMPARATIVE READING BETWEEN MEMÓRIAS DE MARTA, BY JÚLIA LOPES DE ALMEIDA, AND THE EUROPEAN AND THE BRAZILIAN BILDUNGSROMAN. Revista Decifrar, 12(23), 12–31. Retrieved from //periodicos.ufam.edu.br/index.php/Decifrar/article/view/12824