IMPLEMENTAÇÃO DE UMA METODOLOGIA DE FORMAÇÃO DOCENTE EM SERVIÇO: O PROGRAMA TUTORIA EM MANAUS

Authors

  • Fabiana Silva Fernandes Fundação Carlos Chagas – Departamento de Pesquisas Educacionais
  • Nelson Gimenes Fundação Carlos Chagas Departamento de Pesquisas Educacionais e Pontifícia Universidade de São Paulo – PUC-sp
  • Cláudia Oliveira Pimenta Fundação Carlos Chagas- Departamento de Pesquisas Educacionais
  • Vandré Gomes da Silva Fundação Carlos Chagas- Departamento de Pesquisas Educacionais
  • Rodnei Pereira Universidade Municipal de São Caetano do Sul – USCS

Abstract

  • STUDY OF IMPLEMENTATION OF A TEACHER TRAINING METHODOLOGY: THE TUTORIAL PROGRAM IN MANAUS
  •  
  • Abstract: It presents results of a study of the implementation of a continuing teacher training program, developed in the municipal education network of Manaus, especially those referring to the role that educational tutors took in the accompaniment of teachers in probationary stage. To understand how these professionals exercised their duties, observations were made of their work routine and interviews with them, tutored teachers and school managers. The program has sought to apply the methodology established by the program, with local adaptations already foreseen by the idealizers of this methodology. The analyzes showed that there was extent technology transfer from the executing agency to the network and that tutors are generally well received by schools.

Keywords: Educational Policy. Continuing Education. Methodology of in-service training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiana Silva Fernandes , Fundação Carlos Chagas – Departamento de Pesquisas Educacionais

Fundação Carlos Chagas – Departamento de Pesquisas Educacionais

orcid: https://orcid.org/0000-0002-3458-9963

 

Doutora em Educação

Nelson Gimenes , Fundação Carlos Chagas Departamento de Pesquisas Educacionais e Pontifícia Universidade de São Paulo – PUC-sp

  • Fundação Carlos Chagas Departamento de Pesquisas Educacionais e Pontifícia Universidade de São Paulo – PUC-sp. Programa de Pós Graduação em Educação: Formação de Formadores.

orcid: https://orcid.org/0000-0003-4114-2331

Cláudia Oliveira Pimenta , Fundação Carlos Chagas- Departamento de Pesquisas Educacionais

Doutora em educação. Fundação Carlos Chagas- Departamento de Pesquisas Educacionais

Vandré Gomes da Silva , Fundação Carlos Chagas- Departamento de Pesquisas Educacionais

Doutor em educação. Fundação Carlos Chagas- Departamento de Pesquisas Educacionais

Rodnei Pereira , Universidade Municipal de São Caetano do Sul – USCS

Universidade Municipal de São Caetano do Sul – USCS

Programa de Pós-graduação em Educação. Mestrado Profissional em Docência e Gestão Educacional

Doutor em Educação: Psicologia da Educação

Published

2021-01-01