MACHINE IN JOURNALISTIC CHARGES

Authors

Keywords:

Speech; Male chauvinism; Ideological Formation; Subject

Abstract

This work aims to analyze the subject-position and the ideological formations presented in journalistic discourses of the opinionated cartoon format in order to 1) Identify the subject-position in the cited journalistic product; 2) Understand in which ideological formation the discourse of the journalistic product is inserted; 3) Discuss the power relations of journalism in society and 4) Interpret the meanings present in cartoons. For this research, the French line of Discourse Analysis (DA) was used as a theoretical-methodological reference, whose main author is Michel Pêcheux. The results found identified the sexist ideological position in cartoons that used female figures to invalidate female achievements. It was noted that the journalistic discourse generates a lot of influence on the public with the power to build realities and encourage the thought of gender inequality, as well as weaken the anti-machista struggle in society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hellen Cristina Picanço Simas, Universidade Federal do Amazonas

Professora Adjunto IV da Universidade Federal do Amazonas. Possui doutorado em Linguística pela
Universidade Federal da Paraíba (2013); mestrado em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba (2009);
graduação em Letras pela Universidade Federal do Amazonas (2006). Líder do Núcleo de Estudos de Linguagens
da Amazônia (Nel-Amazônia/CNPq). Membro do programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) da
Universidade Federal do Amazonas. Estágio pós-doutoral no Programa de Pós-Graduação em Estudos da
Linguagem da Universidade Federal Fluminense - UFF. Foi membro titular da Câmara de Assessoramento
Científico FAPEAM (2015-2016). Atualmente desenvolve pesquisa relacionada ao português indígena Sateré-
Mawé do Baixo Amazonas, além de estudos vinculados às áreas de Linguística Indígena e Linguística Aplicada
com ênfase nos seguintes temas: educação escolar indígena, política linguística, bilinguismo, gêneros textuais,
letramento, ensino aprendizagem da escrita e da leitura, produção textual, ensino de línguas e sobre gêneros
textuais jornalísticos na perspectiva bakhtiniana e pecheutiana. E-mail: india.parintintins@gmail.com

Ely Érica Nascimento Pessoa, UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS

Jornalista pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Published

2025-01-01