A DOCÊNCIA NA EJA NO CONTEXTO DO DESMONTE DA FUNÇÃO SOCIAL DO ESTADO: PRÁTICAS EDUCATIVAS SOB A PERSPECTIVA FREIREANA

Authors

  • Josué Vidal Pereira
  • Sebastião Cláudio Barbosa

Abstract

This article presents and analyses an experience carried out through an extension course carried out by professors at the Federal Institute of Goiás, aimed at teachers working in the Youth and Adult Education modality. It is, therefore, an experience report, of a Project that aimed to promote the continuing education of educators who work in the modality, but due to the absence of government policies, especially in a context of regression of social functions of the Brazilian State, were not properly prepared to deal with the specificities that constitute the subjects of the education of the working class, historically excluded from the right to schooling. The Project was carried out in the first semester of 2022, through ten (10) synchronous meetings via Google Meet, supported by the use of the asynchronous tool Moodle. Forty (40) participants were selected, of which twenty-six (26) satisfactorily completed the course. Paulo Freire's work, considered fundamental for thinking about popular education, was used as a fundamental reference, in the lines and between the lines, for the course and for the analysis undertaken in this text.

Keywords: Youth and Adult Education; Teacher Training; Paulo Freire

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Author Biographies

Josué Vidal Pereira

Licenciado em História pela Fundação Universidade do Tocantins (2001), Especialista em Informática na Educação pela Universidade Federal de Lavras (2004), Mestre em Educação pela Universidade de Brasília (2011) e Doutor em Educação pela Universidade Federal de Goiás (2018). Atualmente é professor de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal de Goiás - Campus Goiânia. É pesquisador do Financiamento da Educação Profissional e da Educação de Jovens e Adultos na linha de pesquisa Políticas Públicas da Educação Profissional e Tecnológica. É membro do Núcleo de Pesquisas e Estudos em Educação e Formação dos Trabalhadores e tem publicado vários artigos e capítulos de livros na área da referida linha de pesquisa.

Sebastião Cláudio Barbosa

Possui graduação em História pela Universidade Federal de Goiás (1987), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Goiás (2003) e doutorado em Educação também pela UFG (2017). Atualmente é professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Interdisciplinaridade e epistemologia. Tem atuado e pesquisado, também, os seguintes temas: educação profissional, proeja, educação pública na modalidade EJA e práticas docentes em ensino de História. Discute, a partir do materialismo histórico e dialético: felicidade (gozo social), totalidade e contradição, interdisciplinaridade, políticas públicas para a educação, formação integrada e currículo integrado, o método de Vygotsky, avaliação formativa e ética não-normativa.

Published

2023-04-27