FORMAÇÃO, NTDICS E METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO REMOTO E HÍBRIDO NA AMAZÔNIA PARAENSE

Authors

  • Luciandro Tassio Ribeiro de Souza UFOPA
  • Tania Suely Azevedo Brasileiro UFOPA

Abstract

The New Digital Information and Communication Technologies (NTDICs) have caused fundamental changes in various fields of human life in a diverse and fast way. Today, with a simple click it is possible to browse the main museums of today in a virtual way. It is possible to create, model, give voice, expressions to personalized avatars and practically identical to human profiles. It is possible to pay, shop, make appointments, among other possibilities, just by a simple click. Examples are just a few of the countless that highlight many possibilities that NTDICs provide to human beings. When dealing with the context of education in the face of the profusion of technologies, it should be noted that there are two categories in it: digital immigrants and digital natives. This evidenced duality urgently signals that schools think and rethink their teaching practices, especially with regard to teacher training. Thus, the present theoretical study aims to carry out a bibliographic research to understand the insertion of teachers with the use of technologies and provide a new perspective on the subject studied, which makes an approach focused on teacher training and the appropriation of new technologies. for the improvement of the teaching and learning process. As a result, it emphasizes the importance that the State implements public educational policies for digital inclusion, prioritizing equipping schools with a better quality internet and structuring or revitalizing IT laboratories, in addition to promoting the continuing education of their teachers.

Keywords: Education. NIC Continuing training. Emergency Remote Teaching. Amazon.

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Author Biographies

Luciandro Tassio Ribeiro de Souza, UFOPA

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Sociedade, Ambiente e Qualidade de vida da Universidade Federal do Oeste do Pará – (PPGSAQ/UFOPA). Graduado em Licenciatura em Letras - Português e Literaturas da Língua Portuguesa pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA 2014 - 2017). Graduado em Licenciatura em Informática Educacional pela Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA 2018 - 2022). Especialista em Letras - Português e Literatura pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI 2019 - 2020). Especialista em Educação Especial, Inclusiva e Libras pela Faculdade Estratego (2021-2022).

Tania Suely Azevedo Brasileiro, UFOPA

Professora Titular da Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA). Pós-doutorado em Psicologia pela Universidade de São Paulo (IP/USP). Doutorado em Educação pela Universidad Rovira i Virgili/Espanha (título revalidado na FE/USP). Mestrado em Pedagogia do Movimento Humano (UGF/RJ) e Mestrado em Tecnologia Educacional (URV/ES). Professora de Educação Física, Recreação e Jogos, Pedagoga, Psicóloga. Professora da LIE. Docente permanente dos Programas de Pós-Graduação: mestrado acadêmico em Sociedade, Ambiente e Qualidade de Vida (PPGSAQ/UFOPA); doutorado em Sociedade, Natureza e Desenvolvimento (PPGSNDUFOPA) e doutorado em Educação na Amazônia - Associação plena em Rede (PGEDA/EDUCANORTE), assumindo a coordenação do PGEDA no Polo Santarém (UFOPA – UNIR) (2020-2022). Orientadora da pesquisa.

Published

2023-01-05