AS QUESTÕES AMBIENTAIS NA PERCEPÇÃO DE ALUNOS DE UMA ESCOLA DA REDE PÚBLICA DE MANAUS — AM

Authors

  • Diane Maria Oliveira Sacramenta IFAM
  • João Paulo Cavalcante Donato Lopes
  • Narciso Santos Barbosa Filho
  • Vilma Terezinha de Araújo Lima UEA

Abstract

The institutional Scholarship Program for Teaching Initiation (PIBID, in Portuguese) is part of the public education policies, and it makes it possible to straight bounds between universities and public schools. The program allows the academic to be in touch with the school routine to understand their relationships, the challenges, and the possibilities of thinking about learning strategies that enable the student to feel like a protagonist in the school context. The research aimed to understand the students’ perception of a public school in Manaus – AM about the environmental issues in the neighbourhood where they live. It is about a qualitative approach from the analysis of mental maps, parodies and scale models presented in an exhibition about the environment, identifying the problem, its causes, consequences, and alternatives, in the sense of conducting the student to rethink their condition of human being in the world. The works were made in teams according to their respective neighbourhoods, and the data collection took place through empirical observation. The mental maps and the texts highlighted the urban environmental problems in the capital of Amazonas, while the parodies went beyond the urban space of Manaus. Focusing on the natural aspects of the Amazon Forest, the environmental issues are highlighted, praising the diversity of the Amazonian nature, besides demonstrating deforestation and its consequences.

Keywords: mental maps; parodies; environmental perception; PIBID.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diane Maria Oliveira Sacramenta, IFAM

Graduada em Licenciatura Plena em Geografia pela Universidade do Estado do Amazonas - UEA (2006) e Mestre em Geografia pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM (2010). Foi Professora Supervisora do Pibid/Geografia/Uea entre 2018 e 2019. Atualmente é professora do Ensino Básico Técnico e Tecnológico do Instituto Federal do Amazonas, Campus Presidente Figueiredo-AM - IFAM-CPRF.

João Paulo Cavalcante Donato Lopes

Graduando em Licenciatura de Geografia pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA)/Escola Normal Superior (ENS). Com experiência em Docência e Pesquisa pelos Programa Institucional de Iniciação à Docência (PIBID) e Projeto Iniciação Científica (PAIC) Fundação de Amparo à Pesquisa no Estado do Amazonas-FAPEAM.

Narciso Santos Barbosa Filho

Graduando em Licenciatura de Geografia pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA)/Escola Normal Superior (ENS). Com experiência em Docência e Pesquisa pelos Programa Institucional de Iniciação à Docência (PIBID). Atualmente é funcionário público pelo Instituto de Proteção Ambiental do Amazonas (IPAAM).

Vilma Terezinha de Araújo Lima, UEA

Graduada em Licenciatura em Geografia Pela Universidade Federal do Ceará (UFC) Mestre em Desenvolvimento e Meio Ambiente (UFC). Professora adjunta do Magistério Superior da UEA, pertence ao colegiado do curso de Licenciatura em Geografia da Escola Normal Superior. Na pós-graduação, é professora permanente do curso de Mestrado em Educação (PPGED/EUA).

Published

2023-01-05