A CONCEPÇÃO DOS ALUNOS DO CURSO DE LICENCIATURA EM CIÊNCIAS: BIOLOGIA E QUÍMICA SOBRE O ENSINO REMOTO E OS RECURSOS TECNOLÓGICOS

Authors

  • Sthefanie Felix da Rocha UFAM / IEAA
  • Rúbia Darivanda Costa da Silva UFAM / IEAA
  • Euricléia Gomes Coelho UFAM / IEAA

Abstract

Given the pandemic scenario, educational institutions implemented remote teaching, as a way of continuing academic activities, leading to thinking about the real impacts that this strategy causes in the teaching and learning process. For that, the present article sought to analyse the students’ conception of the Science course: Biology and Chemistry on the main impacts that the pandemic caused in the teaching and learning process, based on the experience with remote teaching. This is qualitative research, using a survey through the Google Forms platform, having as subjects the enrolled and non-dropout students of the Degree in Sciences: Biology and Chemistry of the IEAA. The results show the major impacts this process causes in teaching, presenting the forms of personal organization of the participants, whether the process of autonomy in carrying out studies, skills regarding the use of digital sources, and the difficulties, such as the infeasibility of access to the internet network.  Therefore, from a critical analysis, it is observed that there is a necessity to improve the access conditions to technological resources, from effective public policies that satisfy all educational levels and promote quality education for all.

Keywords: Remote teaching. Technologies. Teaching training program.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sthefanie Felix da Rocha, UFAM / IEAA

Graduação no Curso de Licenciatura em Ciências: Biologia e Química. Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (IEAA), Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Humaitá – Amazonas, Brasil. 

Rúbia Darivanda Costa da Silva, UFAM / IEAA

Pós-doutorado em Educação em Ciências e Educação Matemática (UNIOESTE). Doutora em Educação em Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECEM), da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC)/UFMT-UFPA-UEA (2020). Professora do Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (IEAA) - Universidade Federal do Amazonas (UFAM).

Euricléia Gomes Coelho, UFAM / IEAA

Doutora em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB) (2021). Professora do Curso de Licenciatura em Ciências: Biologia e Química do Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (IEAA) - Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Humaitá – AM, Brasil.

Published

2023-01-05