EDUCATIONAL PLATFORMS OF THE STATE GOVERNMENT OF PARANÁ
DOI:
https://doi.org/10.29280/rappge.v10i2.18454Keywords:
Platformization; Corporatization; Education; Paraná; Private Apparatus of Hegemony.Abstract
The platformization of basic education, as part of a strategic plan to align education with the interests of capital, is the initial premise of this study. The research examined, within the broader process of the subordination of education to capital, the bourgeois influence in what is referred to as the process of the corporatization of public education, aimed at expanding mercantile interests in the field of education to extract greater profit. The topic was investigated through the research project entitled “Education policies and the forms of corporatization of public school education,” within the Research Group on Education, Expanded State, and Hegemonies (GPEH) at the State University of Londrina (UEL). In this context, this article aims to present partial results of the study, which identified and analyzed corporate activity, through Private Entrepreneurial Apparatuses of Hegemony (PEAH), in the use of educational platforms for basic education in the public school system of Paraná, Brazil, from 2019 to 2025. The research is grounded in historical-dialectical materialism, chosen to provide theoretical and methodological substance to the qualitative research of a documentary-bibliographic nature, developed from classical Marxist and Gramscian references and their interpreters. It was concluded that technologies (connectivity, platforms, and apps) are being used as products and services to expand capital’s interests through educational counter-reforms. This process has directly impacted teaching and school management practices, causing a loss of autonomy, increased coercion over teaching work, and the transformation of education into a commodity.
References
ABÍLIO, Ludmila Costhek; AMORIM, Henrique; GROHMANN, Rafael. Uberização e plataformização do trabalho no Brasil: conceitos, processos e formas. Sociologias. Porto Alegre, v. 23, n. 57, p. 26-56, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/15174522-116484
APP‑SINDICATO. Mais de 70 % dos (as) professores(as) da rede estadual relatam adoecimento pelo uso de plataformas digitais, revela pesquisa. APP-Sindicato, Curitiba, 3 ago. 2023. Disponível em: https://appsindicato.org.br/mais-de-70-dosas-professoresas-da-rede-estadual-relatam-adoecimento-pelo-uso-de-plataformas-digitais-revela-pesquisa/. Acesso em: 10 jun. 2025.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a cidade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.
FARIAS, Adriana Medeiros. Conglomerado de aparelhos privados de hegemonia empresariais Lemann e sócios. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 13, n. 2, p. 735-765, 2021. DOI: https://doi.org/10.9771/gmed.v13i2.44302
FERNANDES, Mayala. ‘Não estamos dando aulas, apenas preenchendo plataformas’, afirmam professores da rede pública do Paraná. Brasil de Fato, Curitiba, 20 ago. 2024. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2024/08/20/nao-estamos-dando-aulas-apenas-preenchendo-plataformas-afirmam-professores-da-rede-publica-do-parana/. Acesso em: 23 maio 2025.
FONTES, Virgínia. Capitalismo em tempos de uberização: do emprego ao trabalho. Marx e o Marxismo, [s. l.], v. 5, n. 8, p. 45-67, 2017. DOI: https://doi.org/10.62782/2318-9657.2017.220
FONTES, Virgínia. O Brasil e o Capital-Imperialismo: teoria e história. Rio de Janeiro: EPSJV/ UFRJ, 2010.
FONTES, Virgínia. Gramsci, Estado e sociedade civil: anjos, demônios ou lutas de classes? Revista Outubro, [s. l.], n. 31, p. 217-232, 2º sem. 2018. Disponível em: https://outubrorevista.com.br/wp-content/uploads/2019/01/09_Virginia-Fontes.pdf. Acesso em: 24 maio 2025.
FUNDAÇÃO LEMANN. Apoio ao ensino remoto em tempos de Covid-19. Fundação Lemann, [s. l.], 22 maio 2020. Disponível em: https://fundacaolemann.org.br/noticias/apoio-ao-ensino-remoto-em-tempos-de-covid-19/. Acesso em: 22 jun. 2024.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do Cárcere. Volumes 1 e 2. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
GROHMANN, Rafael. Plataformização: entre a dataficação, financeirização e a racionalidade neoliberal. Revista Eptic, São Cristóvão, v. 22, n. 1, p. 106-122, jan./abr. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/eptic/article/view/12188/10214. Acesso em: 8 jun. 2024.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da educação básica 2020: resumo técnico. Brasília: Inep, 2021.
INSTITUTO PESQUISAS DE OPINIÃO. Pesquisa “Plataformização da Educação”: percepção dos professores(as) sobre a plataformização da educação no Estado do Paraná – Parte I. Porto Alegre: IPO, jul. 2023. Disponível em: https://appsindicato.org.br/wp-content/uploads/2023/08/Pesquisa_Plataformas_Parte_I.pdf. Acesso em: 10 jun. 2025.
ISRAEL, Carolina Batista. Plataformização do ensino no Paraná: a privatização via neoliberalismo digital. In: DENEZ, Cleiton Costa; CHILANTE, Edinéia Fátima Navarro;
RIBEIRO, Jussara Aparecida; NEVES, Marcia Aparecida de Oliveira (org.). Política educacional paranaense: a transformação da educação pública em mercadoria. Paranavaí: Unespar, 2024. p. 15-19. (Caderno de Textos e Debates do Programa de Formação). Disponível em: https://appsindicato.org.br/wp-content/uploads/2024/09/Caderno_textos_debates_Programa_Formacao.pdf. Acesso em: 23 maio 2025.
LAMOSA, Rodrigo (org.). Classe dominante e educação em tempos de pandemia: uma tragédia anunciada. Parnaíba: Editora Terra sem Amos, 2020.
MENDONÇA, Sônia Regina de. Estão e sociedade. In: MATTOS, Marcelo Badaró (org.). História pensar e fazer. Rio de Janeiro: Laboratório Dimensões da História, 1998. p. 13-32
MENDONÇA, Sônia Regina de. O Estado ampliado como ferramenta metodológica. Marx e o Marxismo, [s. l.], v. 2, n. 2, p. 27-43, 2014.
PARA JORGE PAULO LEMANN, crise traz oportunidade de bons negócios. CNN Brasil, [s. l.], 21 mar. 2025. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/economia/macroeconomia/para-jorge-paulo-lemann-crise-traz-oportunidade-de-bons-negocios/. Acesso em: 11 jun. 2025.
PARANÁ. Resolução n° 1.522/2020 – GS/SEED. Súmula: Estabelece em regime especial as atividades escolares na forma de aulas não presenciais em decorrência da pandemia causada pela COVID-19. Curitiba: SEED, [2020]. Disponível em: https://www.educacao.pr.gov.br/sites/default/arquivos_restritos/files/documento/2020-05/resolucao_gsseed_1522_2020.pdf. Acesso em: 21 jun. 2024.
PARANÁ. Lei nº 21.323, de 20 de dezembro de 2022. Dispõe sobre a criação do Programa Educa Juntos no âmbito do Estado do Paraná e dá outras providências. Curitiba: Assembleia Legislativa do Estado, [2022]. Disponível em: https://leisestaduais.com.br/pr/lei-ordinaria-n-21323-2022-parana-dispoe-sobre-a-criacao-do-programa-educa-juntos-no-ambito-do-estado-do-parana-e-da-outras-providencias. Acesso em: 21 jun. 2024.
PARANÁ. Plataformas Educacionais - Redação Paraná. Escola Digital Professor, [s. l.], 2025. Acesso em: 10 jun. 2025. Disponível em: https://professor.escoladigital.pr.gov.br/FAQ/plataformas_educacionais/redacao_parana.
PASINI, Juliana Fatima Serraglio; SILVA, Ivanir Gomes da. Plataformização da Educação no Estado do Paraná: caminhos para a padronização do trabalho pedagógico. Pleiade, Maringá, v. 18, n. 43, p. 18-29, abr./jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.32915/pleiade.v18i43.1019
PEREIRA, Jennifer Nascimento. Nova Escola e padrão BNCC de docência: a formação do professor gerenciado. 2019. 174 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2019.
PEREIRA, Jennifer Nascimento; CHAVES, Priscila Monteiro; EVANGELISTA, Olinda; SOUZA, Artur Gomes de. “Pelo futuro agora”: de frente para a tragédia na escola pública. Contrapoder, [s. l.], 30 abr. 2020. Disponível em: https://contrapoder.net/colunas/pelo-futuro-agora-de-frente-para-a-tragedia-na-escola-publica/. Acesso em: 11 jun. 2025.
POELL, Thomas; NIEBORG, David; VAN DIJCK, José. Platformisation. Internet policy review, [s. l.], v. 8, n. 4, p. 1-13, 2019.
SAVIANI, Dermeval; GALVÃO, Ana Carolina. Educação na pandemia: a falácia do “ensino” remoto. Universidade e Sociedade, Brasília, n. 67, ano XXXI, p. 36-49, jan. 2021. Disponível em: https://www.andes.org.br/img/midias/0e74d85d3ea4a065b283db72641d4ada_1609774477.pdf. Acesso em: 11 jun. 2025.
SOUZA, Artur Gomes de; EVANGELISTA, Olinda. Pandemia! Janela de oportunidade para o capital educador. Contrapoder, [s. l.], 15 abr. 2020. Disponível em: https://contrapoder.net/colunas/pandemia-janela-de-oportunidade-para-o-capital-educador/. Acesso em: 14 mar. 2024.
TUÃO, Renata Spadetti. Estratégias do Banco Interamericano de Desenvolvimento para a educação em tempos de pandemia. In: LAMOSA, Rodrigo (org.). Classe dominante e educação em tempos de pandemia: uma tragédia anunciada. Parnaíba: Editora Terra sem Amos, 2020. p. 23-34.
ZUBOFF, Shoshana. Big Other: capitalismo de vigilância e perspectivas para uma civilização de informação”. In: BRUNO, Fernanda; CARDOSO, Bruno; KANASHIRO, Marta; GUILHON, Luciana; MELGAÇO, Lucas (org.). Tecnopolíticas da vigilância: perspectivas da margem. São Paulo: Boitempo, 2018. p. 17-68.