TECNOLOGIA, COMPETÊNCIAS E SUCESSO EMPRESARIAL: UM ESTUDO EMPÍRICO E SÍNTESE TEÓRICA
##semicolon##
TIC##common.commaListSeparator## STEM##common.commaListSeparator## Sucesso Organizacional##common.commaListSeparator## Teoria da Mediação Cognitiva##common.commaListSeparator## Sociomaterialidade要旨
Na Sociedade do Conhecimento do Século XXI, a inovação e o saber são os principais motores do crescimento, particularmente as competências relativas a Ciência, Tecnologia, Engenharia e Matemática (em inglês, STEM). Consequentemente, surge nas organizações uma preocupação crescente o com a Gestão da Informação e do Conhecimento, culminando mais recentemente no movimento de Big Data. O êxito dessas iniciativas, porém, requer uma equipe com aptidões STEM difíceis de se desenvolver ou encontrar. A Teoria da Mediação Cognitiva e a Sociomaterialidade Orlikowski ambas abordam a forma como processos sociais e humanos se relacionam com a tecnologia, o desenvolvimento de competências e o sucesso da organização. À luz desses modelos, o presente trabalho buscou investigar empiricamente a dinâmica em questão por meio da análise estatística de dados obtidos de 139 empresas brasileiras de variados perfis. Os achados suportam as expectativas deduzidas dos referenciais teóricos, sugerindo uma visão onde empresas de maior porte investem mais em tecnologia, o que favorece o desenvolvimento de competências as quais, por sua vez, alavancam os resultados da empresa, havendo implicações para a cultura organizacional. Com base nisso, são derivadas implicações teóricas e práticas acerca da gestão da tecnologia e das pessoas nas empresas.
Palavras-chave: TIC; STEM; Sucesso Organizacional; Teoria da Mediação Cognitiva; Sociomaterialidade.
Technology, competences and enterprise success: An empirical study and theoretical synthesis
Abstract: In 21st Century, innovation and knowledge are the main motors of economic growth, with a key role for the STEM skills. Within this scenario, organizations have been increasingly concerned with the use of ICT as a means to obtain advantages, culminating with the so-called Big Data solutions. Among the obstacles to that goal, most authors cite the lack of qualified personnel and the difficulty in integrating the new tools into the organization. The Cognitive Mediation Networks Theory and Wanda Orlikowski's Sociomateriality stand out as scientific models of how people and technology interact considering human and sociocultural factors, providing a framework to understand how these dimensions interact to produce results for the enterprise. Based on these and other references, an empirical study was done through a survey of 139 Brazilian private firms. The findings obtained from the analysis of the data collected suggest that: (a) the crucial element for the success of an organization is the fraction of the managerial staff that detains STEM skills and related competences, (b) ICT solutions do not directly influence success, (c) ICT solutions have the potential to increase the manager’s level of competence, (d) Big Data and similar solutions represent neither a revolution nor the possibility of automatic data analysis that adds value to the organization, and (e) both ICTs and competences exert specific influences upon organizational culture. Finally, theoretical and practical implications are drawn.
Keywords: ICTs; STEM; Big Data; Organizational Success; Cognitive Mediation Networks Theory; Sociomateriality.