Neoliberalism and socio-emotional competencies:

links to the mental health of adolescents at school

Authors

Keywords:

Adolescent, Socioemotional skills, Education, Mental health

Abstract

This paper presents an outline of the development of socio-emotional skills, as well as their central interests, and their relationship with the mental health of adolescents in the school context, since the adopted focus on skills is an educational policy aggregated especially in teaching and learning. The general objective of this study is to analyze the relationship between socio-emotional skills and their contribution to the promotion of mental health of adolescents in the Brazilian educational system. Methodologically, this is a documentary research, in which documents that deal with the topic at hand were selected. Such documents emphasize legal guidelines such as the National Common Curricular Base in line with the main ally of the implementation of Socio-emotional Skills in Brazil, the Ayrton Senna Institute (IAS), and the National School Health Survey (PeNSE). Furthermore, an educational model developed especially for individuals to adapt to the neoliberal logic was analyzed, which, instead of promoting the mental health of adolescents, aggravates psychological illnesses of subjects immersed in different forms of socioeconomic vulnerabilities. Finally, the reductionist model of Socioemotional Skills is criticized, in view of a market model of neoliberal interest, as individualized skills separated from the historical cultural context of individuals and the school structure that tends to develop such an approach

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elizama Lopes Ribeiro, Centro Universitário INTA

Graduanda em Psicologia pelo Centro Universitário INTA, Uninta, Campus- Itapipoca. E-mail: Elizamalopes831@gmail.com  ORCID: https://orcid.org/0009-0009-3241-4404    

 

Rochelly Rodrigues Holanda, Centro Universitário INTA - Uninta

Doutoranda e Mestra em Psicologia pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Docente do Curso de Psicologia Centro Universitário INTA - Uninta, Campus Itapipoca. E-mail: rchlholanda@gmail.com ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9901-9451

 

Vilkiane Natercia Malherme Barbosa, Universidade Estadual do Ceará

Doutora e mestra em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Psicóloga e especialista em caráter de Residência em Atenção Básica/Saúde da Família pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Bolsista de Desenvolvimento Tecnológico Industrial do CNPq - Nível A. Docente do Centro Universitário Estácio do Ceará e da Universidade Estadual do Ceará (UECE). E-mail: vilkimalherme@outlook.com ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3048-9316  

André Sousa Rocha, Centro Universitário Uninta

Doutorando em Psicologia pela Universidade de Fortaleza. Bolsista FUNCAP de doutorado. Mestre em Psicologia pela Universidade São Francisco. Psicólogo pela Universidade Federal do Ceará e mestre em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Docente do Centro Universitário  Uninta - Inta - Campus Itapipoca. E-mail: andre.rocha@uninta.edu.br ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0185-9699

Mauro Michel El Khouri, Centro Universitário Inta – UNINTA

Psicólogo (CRP-11/12370). Doutor (2021), Mestre (2015) e Bacharel (2012) em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará – UFC. Bacharel em Filosofia pela Universidade Estadual do Ceará - UECE (2011). Docente (NDE) do Curso de Psicologia do Centro Universitário Inta – UNINTA/ Campus Itapipoca. E-mail: mauro.khouri@uninta.edu.br ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5173-1813

Francisco Evalderson Teixeira Rodrigues, Centro Universitário INTA - Uninta

Mestrando em Psicologia pela Universidade de Fortaleza. Bolsista FUNCAP de mestrado. Especialista em Neuropsicopedagogia (2020). Graduação em Psicologia (2018). Docente do curso de Psicologia do Centro Universitário Inta - UNINTA/  Campus Itapipoca. E-mail:  evalderson.rodrigues@uninta.edu.br ORCID: https://orcid.org/0009-0000-33775-7656   

João Victor de Castro Gomes, Centro Universitário INTA - Uninta

Psicólogo (CRP-11/19968). Especialista (2023), Bacharel (2023) em Psicologia pelo Centro Universitário Inta - UNINTA/ Campus Itapipoca. Docente do curso de Psicologia do Centro Universitário Inta - UNINTA/  Campus Itapipoca. E-mail:  joao.gomes@uninta.edu.br ORCID: https://orcid.org/0009-0000-33775-7656

Maria Auxiliadora Ferreira Araújo, Centro Universitário INTA- Uninta

Doutoranda em Educação pela Universidade Lusófona (Lisboa, Portugal). Mestre em Saúde da Família pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Graduada em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará (UFC) com período de estudos na Universidade do Minho (Braga-Portugal). Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Docente do Centro Universitário INTA- Uninta no curso de graduação em Medicina. Coordenadora do curso de Bacharelado em Psicologia do Centro Universitário INTA- Uninta, Campus Itapipoca. E-mail: auxiliadora.araujo@uninta.edu.br ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3060-6081  

 

Published

2025-01-02