Rádio Itagiba FM 9.0 presents: a theatrical psychopedagogical approach with the elderly

uma abordagem psiopedagógica teatral com idosos

Authors

Keywords:

Theater, Elderly, Drama process, Psychopedagogy

Abstract

This reflective article addresses a research conducted within the scope of the Supervised Internship III discipline - Theater Workshop, part of the Theater Teaching Course at the Federal University of Santa Maria (UFSM), aiming to establish connections with the Postgraduate Program in Psychopedagogy. Within this discipline context, students develop a Theater Workshop project that takes place outside the regular school environment, focusing on local communities, interest groups, and public, private, or third-sector institutions. The discipline's goal is to guide students in the development of a Theater Teaching project, in which they can deepen their knowledge around a specific methodology. The project in question adopted the Drama Process as a methodological approach for Teaching Theater to the elderly, exploring the theme of memories, and was conducted in 2018 at the Itagiba home, located in the Chácara das Flores neighborhood, in Santa Maria (RS). Based on this approach, the overall objective of the research was to investigate the practice of Drama with the elderly, based on their memories, during psychopedagogical sessions.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Jade Pohl Sanches, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Maria Jade Pohl Sanches

Graduada no curso de Teatro Licenciatura da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) (2015 - 2018). Graduada no curso de Pedagogia - Licenciatura Plena da Universidade Metodista de São Paulo (UMESP) (2019 - 2020). Graduada do curso de Educação Especial Diurno - Licenciatura Plena na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) (2019 - 2023). Graduada no curso de Letras - Português e Letras Inglês na Faculdade Estácio de Sá (RJ) (2021 - 2023). Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional na Universidade Franciscana (UFN) (2021 - 2022). Especialista em Administração, Orientação e Supervisão Escolar no Instituto Brasileiro de Formação (UNIBF) (2021 - 2022). Especialista em Letras e LIBRAS na Faculdade de Venda Nova do Imigrante (FAVENI) (2021 - 2022). Pós - Graduada em Transtorno do Espectro Autista pela União de Ensino Superior do Vale do Ivaí (UNESVI) (2022 - 2023). Mestranda em Educação com a linha de pesquisa: Linguagem, Subjetivações e Práxis Pedagógica na Universidade Federal da Bahia (UFBA) (2023 - Atual). https://orcid.org/0000-0002-4977-8521 jade.pohl.sanches@gmail.com

Fernando Russo Costa do Bomfim, apia do Centro Universitário da Fundação Hermínio Ometto

Graduado em Biomedicina pelo Centro Universitário Hermínio Ometto. Especialista em Controle e Prevenção de Infecção Hospitalar pelo Centro Universitário Hermínio Ometto. Especialista em Biomedicina Estética. Mestre (2014) e Doutor (2018) em Ciências pelo Programa de Pós-graduação em Ciência Cirúrgica Interdisciplinar do Departamento de Cirurgia da Universidade Federal de São Paulo - Escola Paulista de Medicina (UNIFESP/EPM) na linha de Pesquisa de laser em Cirurgia com ênfase em biologia molecular. Foi Professor supervisor do Estágio em Biologia Molecular e Análises Clínicas do Curso de Biomedicina da Fundação Hermínio Ometto - UNIARARAS. Foi professor da Anhanguera Educacional campus Limeira e campus Rio Claro. Atualmente exerce a função de Coordenador dos Cursos de Especialização em Hematologia Clínica e Banco de Sangue e Hemoterapia do Centro Universitário da Fundação Hermínio Ometto. Atua principalmente em: laser de baixa e alta potência, modelos experimentais de artrite, cultura de células, células ósseas, imunocitoquímica, morfologia e análises moleculares com ênfase em expressão gênica e proteica. Membro Titular da Sociedade Brasileira de Biociências Nucleares (SBBN). https://orcid.org/0000-0002-2614-3603 fernando_bomfim@live.com

 

Published

2024-07-01