Dialogue between Speech Analysis and Emancipatory Dialogical Narrative Analysis

Authors

Keywords:

Speech Analysis, Emancipatory Dialogical Narrative Analysis, Qualitative research, Narratological Research

Abstract

This text aims to present a proposal for dialogue between two methodologies related to qualitative research, within the scope of narratological research, they are: Speech Analysis and Emancipatory Dialogical Narrative Analysis (ANDE). The study was carried out through a narrative review of the literature with the aim of highlighting the elements of each type of analysis and establishing a dialogue between them. The main points were used: history, basic theories, main authors, main concepts, research objective, researcher's position, basic procedures. It is concluded that the researcher needs to be clear about his research intention to appropriately choose the design of his study. Both value subjectivity, with emphasis on the latent aspect of the research participant's symbolic production. ANDE evoques the researcher's subjectivity and observes mutual influences in the interaction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valéria Marques de Oliveira , Associação Educacional Dom Bosco

 

Doutora em Psicologia (UFRJ), Mestre em Educação (UERJ). Psicóloga (UERJ). Pedagoga (Inst. Isabel). Profa Pesquisadora no PPGPSI/UFRRJ. Líder de pesquisa nos Grupos: Equilibrium Rural: Intervenções Transdisciplinares Assistidas por Equinos, e Aprendizagem e Cultura Organizacional: Narrativas Dialógicas Emancipatórias

Instituição: Associação Educacional Dom Bosco E-mail: valeria.marques@aedb.br

Orcid: https://orcid.org/0000-0003-4821-123X

Edneusa Lima Silva , Faculdade Sul Fluminense

 

Doutora em psicologia pela UFRRJ (2023); mestrado em psicologia pela UFRRJ (2014); licenciatura (2004), bacharelado (2005) e graduação em psicologia pela Universidade Estácio de Sá (2006). Especialização em psicologia jurídica pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (2012) e Mestrado em Psicologia pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2014). Pós- Graduação em Políticas Públicas para a Igualdade na América Latina pela CLACSO -Argentina (2017-2018). Coordenadora do Curso de Psicologia da Faculdade Sul Fluminense. Realiza pesquisa em percepção ambiental, desenvolvimento humano e educação inclusiva, utilizando a narrativa como metodologia de pesquisa e instrumento de coleta de dados. Instituição: Faculdade Sul Fluminense E-mail: evajom@gmail.com

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-6673-7684

Érica Fernandes Costa Duarte, Associação Educacional Dom Bosco

 

Doutora em Literatura Comparada (UERJ), com pós-doutorado em Estudos Literários (UFJF), mestre em Literatura Brasileira (CES/JF), especialista em Língua Portuguesa (UCB) e licenciada em Letras (UFJF). Possui experiência em Cursos de Graduação e Pós-graduação em Letras, ministrando aulas de Semântica, Literatura Brasileira, Literatura Comparada e Teoria da Literatura. Instituição: Associação Educacional Dom Bosco.

E-mail: ericacosta.duarte@aedb.br Orcid: https://orcid.org/0000-0001-6877-6110

Cristina Novikoff , Pontifícia Universidade Católica/Centro de Formação de Pessoal

 

Doutora em Educação (Psicologia da Educação) pela PUC/SP (2006), Mestrado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro pela UERJ (2002), Especialista em Formação de Docentes para o Ensino Superior pela Universidade Gama Filho (2000), em Psicopedagogia na Educação pela Fundação Educacional Rosemar Pimentel (1998) e, em Ginástica Escolar pela Fundação Oswaldo Aranha (1993). É Graduada em Pedagogia pela Fundação Educacional Rosemar Pimentel (1990) e em Educação Física pelo Centro Universitário de Volta Redonda (1987).  Instituição: Pontifícia Universidade Católica/Centro de Formação de Pessoal  E-mail: cristina.novikoff@gmail.com

Orcid: https://orcid.org/0000-0003-4882-2866

Marcus Vinícius Barbosa  , Universidade de Vassouras

 

Doutorando no Programa de  Pós-Graduação em Psicologia (UFRRJ). Mestre em Ciências Ambientais (Univassouras). Professor na Universidade de Vassouras, Campus Vassouras. Professor no Centro Universitário  Geraldo di Biase,  Campus Barra do Piraí e Volta Redonda. Avaliador do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (BASis)/ INEP. Edito-Gerente da Revista Valore Instituição: Universidade de Vassouras            

E-mail: marcus.barbosa1979@gmail.com Orcid: ORCID 0000-0003-0131-0257

Published

2023-12-31