O TRATAMENTO DIDÁTICO DO CORDEL INDÍGENA PARA A FORMAÇÃO DO LEITOR LITERÁRIO NO ENSINO MÉDIO

THE DIDACTIC TREATMENT OF THE INDIGENOUS CORDEL FOR THE TRAINING OF THE LITERARY READER IN SECONDARY EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29281/rd.v13i26.17985

Keywords:

Ensino médio, Formação do leitor literário, Letramento Literário, Literatura de Cordel, Poesia indígena

Abstract

The aim of this research is to discuss the importance of didactic work with indigenous literature to improve the training of literary readers in the context of secondary education from the perspective of literary literacy, with an emphasis on the use of cordel poetry by the Brazilian indigenous writer Auritha Tabajara, especially her work “Coração na aldeia, pés no mundo” (2018). To do this, we present some fundamental considerations about indigenous literature and indigenous string poetry (Thiél, 2012; Graúna, 2013; Dorrico et al., 2018; Tabajara, 2018; Gomes; Goulart, 2019; Ribeiro, 2020; Santos et al, 2020; Testa; Ferreira, 2021; Nascimento; Silva; Campanholi, 2023; Siqueira; Martins de Araújo, 2024), the formation of literary readers and literary literacy practices (Conceição; Gomes, 2016; Cosson, 2018; Carmo; Melian, 2020; Rocha; Silva, 2020; Matos; Testa, 2021), following a qualitative methodology based on a literature review. The results show that Tabajara's indigenous cordel poetry in secondary education can be used to train more critical, sensitive readers who are aware of Brazil's cultural plurality and capable of acting actively in society, understanding the benefits of the literary text, which transcends the school and permeates the most diverse social and cultural contexts. We conclude that the proposed theme contributes to rethinking the didactic use of indigenous literature in literary literacy practices in secondary school classrooms, through the use of cordel poetry as an opportunity to recognise indigenous culture.

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Author Biographies

Soraima Moreira Alves Ferreira, Universidade Estadual do Tocantins

Mestrado em Letras, com ênfase em Literatura pelo Programa de Pós-graduação em Linguística e Literatura (PPGLLIT) da Universidade Federal do Norte do Tocantins-UFNT, Câmpus Araguaína-TO (2022). Especialista em Didática Universitária pela Faculdade Atenas Maranhense de Imperatriz (FAMA/2011). Licenciada em Letras-Espanhol e Respectivas Literaturas na Universidade Estadual do Piauí-UESP (2006). Professora de Língua e Literatura espanhola do Curso de Letras, da Universidade Estadual do Tocantins- UNITINS/ Câmpus Araguatins e de língua portuguesa da Secretaria do Estado do Maranhão- SEDUC-MA. Tem experiência na área de Letras, literatura e espanhol. Atualmente tem pesquisado sobre literatura indígena.

Eliane Cristina Testa, Universidade Federal do Norte do Tocantins

Doutorado em Comunicação e Semiótica (PUC/SP – 2015), Mestrado em Letras pela (UEL/PR – 2002).Professora de Literatura Portuguesa do Curso de Letras, da Universidade Federal do Norte do Tocantins/UFNT, Câmpus de Araguaína.

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Published

2025-07-10

How to Cite

ALVES FERREIRA, S. M.; TESTA, E. C. . O TRATAMENTO DIDÁTICO DO CORDEL INDÍGENA PARA A FORMAÇÃO DO LEITOR LITERÁRIO NO ENSINO MÉDIO: THE DIDACTIC TREATMENT OF THE INDIGENOUS CORDEL FOR THE TRAINING OF THE LITERARY READER IN SECONDARY EDUCATION. Revista Decifrar, Manaus, v. 13, n. 26, p. e262517, 2025. DOI: 10.29281/rd.v13i26.17985. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/Decifrar/article/view/17985. Acesso em: 31 jul. 2025.