TRANSGREDINDO AS FRONTEIRAS: NEM VIRGEM, NEM LA LLORONA, NEM LA CHINGADA. LITERATURA LATINA DE JOVENS ADULTOS

TRANSGRESSING THE BORDERS: NOT VIRGEN, NOT LA LLORONA, NOT LA CHINGADA. YOUNG ADULT LATINA LITERATURE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29281/rd.v13i25.17670

Keywords:

Young Adult Literature, Chicana, Gênero, Fronteira

Abstract

This research analyzes the protagonists of the novels I’m Not Your Perfect Mexican Daughter (2017), by Erika Sánchez, and Gabi, a Girl in Pieces (2014), by Isabel Quintero, in two fictional narratives about young first-generation Latinas born in the United States to Mexican immigrants. The two characters, Julia Reyes and Gabi Hernandez, narrate their experiences in their final year of High School, a period of transition that forces them to face a double standard of expectations, demanded by American society and Mexican culture. We will use the Chicano maternal triad mentioned by Gloria Anzaldúa in her book Borderlands (1987) to understand how the characters break with the pre-defined image of women in Mexican culture. The research analyzes Young Adult Literature as a form of a counter-canon (Aldama, 2018) for new narratives of the growth of the diverse populations that exist in the United States, with a focus on the narrative of young Latinas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juliana Luna Freire, Universidade Federal da Paraíba

Professora Adjunta na Universidade Federal da Paraíba (UFPB) desde 2018 e membro do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL/UFPB). Possui doutorado em Literatura Hispano-Americana e Luso-Brasileira (Universidade do Arizona, 2012). Fez pós-doutorado em Letras pela mesma instituição (2017), com a pesquisa "A estética da violência: um diálogo sobre ideologia e crise na literatura brasileira". Lecionou Língua, Literatura e Estudos Culturais na Universidade Estadual de Framingham (Massachusetts, EUA, 2012-2016), Boston University (Massachusetts, EUA, 2015), Universidade do Arizona (Tucson, EUA, 2006-2012), na primeira como Professora Adjunta (tenure-track) e na segunda como visitante. Fez graduação em Inglês/Espanhol/Pedagogia, Magna Cum Laude, em Roanoke College (Virginia, EUA) e Universidad Complutense de Madrid (Madri, Espanha). Desenvolve pesquisa e publicou artigos sobre literatura, cinema, estudos culturais, além da pedagogia de ensino de línguas. Trabalha com populações diaspóricas e fronteiriças e participa da Cátedra Sérgio Vieira de Melo da ACNUR aqui na UFPB. Coordena projeto de Extensão voltado para Português como Língua de Acolhimento. Coordena o programa Fulbright ETA (English Teaching Assistant) na UFPB, assim como a orientação da área de inglês do Idiomas sem Fronteiras/Andifes. Coordena o programa Conversando sobre cultura: aulas de inglês para a comunidade (PROBEX desde 2021)

References

Aldama, Frederick Luis. Latino/a Children’s and Young Adult Writers on the Art of Storytelling. 1st ed., 2018.

Anzaldúa, Gloria. Borderlands = La frontera : the new mestiza. San Francisco, CA : Aunt Lute Books, 2021.

Araujo, Helena. La Scherazada Criolla. Ensayos sobre escritura femenina contem- poránea. Bogotá: Universidad Nacional de Bogotá, 1989.

Boffone, Trevor, e Cristina Herrera. “Introduction: The State of LatinX Young Adult Literature.” Label Me Latina/o, v. 11, 2021. Special Issue on YA Latinx Literature. Journal of the Twentieth and Twenty-First Centuries Latino Literary Production. https://labelmelatin.com/wp-content/uploads/2021/06/Label-Me-Latino_a-Special-Issue-Introduction-june-7.pdf Acesso em 2 Fev. 2025.

Carneiro, Regina Peixoto, e Cássia Farias. “Juvenil ou Jovem? Construções de sentido da literatura brasileira atual para jovens” Revista Crioula, v. 25, 2020, pp. 225-229.

Cantú, Norma. “Our Stories Matter and We Matter". In: Aldama, Frederick Luis. Latino/a Children’s and Young Adult Writers on the Art of Storytelling. 1st ed., 2018. p. XVII-2.

Crowe, Chris. “Young Adult Literature: The Problem with YA Literature.” The English Journal, vol. 90, no. 3, 2001, pp. 146–50. JSTOR, https://doi.org/10.2307/821338. Accessed 2 Fev. 2025.

Derrida, Jacques. Of Grammatology. Trad. Gayatri Chakravorty Spivak. Fortieth-Anniversary edition. N.p., 2016. Print.

Flores, Yvette G. "Family.” In. Encyclopedia Latina : History, Culture, and Society in the United States. Eds. Stavans et al. Danbury, Conn.: Grolier Academic Reference, 2005.

Garcia, Lorena. Beyond the Latina virgin /whore dichotomy: Investigating the sexual subjectivity of Latina youth. Dissertação de Doutorado. Universidade da Califórnia, Santa Bárbara. Dezembro de 2006.

NEUMANN, Martin. Estratégias de um diário ficcional: Augusto Abelaira, Bolor. In: BRAUER-FIGUEIREDO, M. Fátima Viegas; HOPFE, Karin (Org.). Metamorfoses do eu: o diário e outros géneros autobiográficos na literatura portuguesa do século XX. Frankfurt am Main: Verlag Teo Ferrer de Mesquita, 2002. p. 139-160.

López, Robert Oscar. "Sexuality.” In. Encyclopedia Latina : History, Culture, and Society in the United States. Eds. Stavans et al. Danbury, Conn.: Grolier Academic Reference, 2005.

Quintero, Isabel. Gabi, a Girl in Pieces. El Paso: Cinco Punto Press, 2014.

Sáanchez, Erika L. I Am Not Your Perfect Mexican Daughter. New York: Alfred Knopf, 2017.

Sloan, Eron. "Resources: Finding las Malcriadas.” Steppenwolf Theatre Company, Chicago, Illinois. https://www.steppenwolf.org/tickets--events/steppenwolf-now/2020-21/i-am-not-your-perfect-mexican-daughter/. Acesso 2 Fev. 2025.

Published

2025-02-28

How to Cite

LUNA FREIRE, J.; EMÍLIA MONTENEGRO BRITO, G.; ALVES, S. TRANSGREDINDO AS FRONTEIRAS: NEM VIRGEM, NEM LA LLORONA, NEM LA CHINGADA. LITERATURA LATINA DE JOVENS ADULTOS: TRANSGRESSING THE BORDERS: NOT VIRGEN, NOT LA LLORONA, NOT LA CHINGADA. YOUNG ADULT LATINA LITERATURE. Revista Decifrar, Manaus, v. 13, n. 25, p. e132509, 2025. DOI: 10.29281/rd.v13i25.17670. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/Decifrar/article/view/17670. Acesso em: 9 mar. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ ESPECIAL: QUESTÕES DE RAÇA, GÊNERO E CLASSE NAS LITERATURAS ANGLÓFONAS