EDUCAÇÃO LITERÁRIA NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES: UM CAMINHO POSSÍVEL PARA COMBATER A CENSURA DE LIVROS LITERÁRIOS

LITERARY EDUCATION IN TEACHER TRAINING: A POSSIBLE WAY TO COMBAT CENSORSHIP OF LITERARY BOOKS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29281/rd.v13i26.16344

Keywords:

Educação literária, Formação de professores, Censura, Livros literários, Combate à censura

Abstract

The repeated current situations of censorship of literary books motivated the writing of this article whose objective is to defend solid teacher training as a tool to combat censorship of literary books in Brazil. To this end, a brief retrospective of the periods in which there was censorship of books in Brazil is carried out and then the importance of the literary text for the formation of the subject as well as its functions and characteristics are presented. The ideas defended in this article are mainly based on studies by Candido (2011) and Andrueto (2012). As a conclusion, it is possible to point out the persecution suffered by books, especially literary ones, during authoritarian governments and the need for solid initial and continued training that allows teachers with degrees in Literature and Pedagogy to know what a literary text is, its functions and characteristics  as this way they will have sufficient arguments to defend the literary choices made and also to plan and develop classes that promote literary education for their students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andreia dos Santos Oliveira, Instituto Federal de Rondônia

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" campus de Marília (2021). Mestra em Educação Escolar pela Universidade Federal de Rondônia (2015). Pós-graduada em Linguística Aplicada ao Ensino de Língua e Literatura pela Faculdade de Rolim de Moura (2008). Licenciada em Letras /Literatura pela União das Escolas Superiores de Cacoal (2005). Professora do Instituto Federal de Rondônia desde 2014 onde além de atuar como docente de Língua Portuguesa, executa projetos de pesquisa e extensão na área de leitura literária infantil e contação de histórias. É integrante dos grupos de pesquisa: Grupo de Pesquisa em Estudos literários e Grupo de Pesquisa Processos de leitura e de escrita: apropriação e objetivação. 

References

ALVES, Alexandre Rodrigues. A censura a livros na ditadura militar implantada em 1964. Educação Pública. 2012, Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/12/32/a-censura-a-livros-na-ditadura-militar-implantada-em-1964. Acesso em: 04 ou. 2024.

ASSIS, Machado de. Memórias Póstumas de Brás Cubas. São Paulo: Moderna, 1999.

BAKHTIN, Mikhail. Questões de Literatura e de Estética: A Teoria do Romance. Tradução: Aurora Fornoni Bernardini et al 5. ed. São Paulo: Editora Hucitec Annablume, 2002.

BOJUNGA, Ligia. A bolsa amarela. 22. Ed. Rio de Janeiro: Agir, 1992.

BRASIL, Paula. O bibliocausto nazista: a destruição de livros judaicos durante o Terceiro Reich. Trabalho de conclusão de curso (Graduação) -Universidade Federal do Rio Grande do Sul -Curso de Biblioteconomia. Porto Alegre, 2016. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/147274. Acesso em 08 out. 2024.

BRITTO, Rossana G..Visitadores das naus: livros nocivos e mercadorias proibidas pela inquisição portuguesa nos séculos XVI e XVII. Revista Tempo Amazônico-ISSN 2357-7274| V. 2 | N.2 | jan -jun de 2015 | p. 112-125.

CARNEIRO, Mariana. Após censura, vendas de ‘O Avesso da Pele’ crescem mais de 6.000%. Veja. Disponível em: https://veja.abril.com.br/cultura/apos-censura-vendas-de-o-avesso-da-pele-crescem-mais-de-6000. Acesso em: 21 out. 2024.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: Vários Escritos. Rio de Janeiro: Duas Cidades, 2004.

COELHO, Nelly Novaes. Literatura Infantil. Teoria. Análise. Didática. 7. ed. São Paulo: Moderna, 2000.

DOCUMENTO da Secretaria de Educação de RO manda recolher de escolas 'Macunaíma' e mais 42 livros; secretário diz ser 'rascunho'. G1. 06/02/2020. Disponível em: https://g1.globo.com/ro/rondonia/noticia/2020/02/06/documento-da-secretaria-de-educacao-de-ro-manda-recolher-de-escolas-macunaima-e-mais-42-livros-secretario-diz-ser-rascunho.ghtml. Acesso em: 10 out. 2024.

GIROTTO, Cyntia Graziella Guizelim Simões; SOUZA, Renata Junqueira. Estratégias de leitura: para ensinar alunos a compreender o que leem. In: GIROTTO, Cyntia Graziella Guizelim Simões; SOUZA, Renata Junqueira et. al. (org.). Ler e compreender: estratégias de leitura. Campinas: Mercado das Letras, 2010. p 45-114.

GÓES, Priscilla da Silva; BARI, Valéria. A leitura é um perigo para quem? Censura no período da ditadura militar e seus reflexos na atualidade. Biblionline, João Pessoa, v. 17, n. 1, p. 3-17 , 2021.

PEREIRA, Claudia; BALÇA, Angela. Educação literária na escola: a importância da escolha do livro e das atividades para a sua exploração na sala de aula. Educação Análoga, Londrina, v.3, n.1, p.113-132, jan./jun. 2018. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/31915/24854. Acesso em: 21 out. 2024.

PUNTEL, Luiz. Meninos sem Pátria. 23. ed. São Paulo: Ática, 1995

Published

2025-07-09

How to Cite

DOS SANTOS OLIVEIRA, A. EDUCAÇÃO LITERÁRIA NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES: UM CAMINHO POSSÍVEL PARA COMBATER A CENSURA DE LIVROS LITERÁRIOS: LITERARY EDUCATION IN TEACHER TRAINING: A POSSIBLE WAY TO COMBAT CENSORSHIP OF LITERARY BOOKS. Revista Decifrar, Manaus, v. 13, n. 26, p. e262516, 2025. DOI: 10.29281/rd.v13i26.16344. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/Decifrar/article/view/16344. Acesso em: 31 jul. 2025.