READING STRATEGIES IN PRIMARY SCHOOLS AND THEIR RELATIONSHIP WITH THE CONCEPTIONS OF THE NATIONAL COMMON CURRICULUM BASIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29281/rd.v12i24.16195

Keywords:

Teaching. Reading. Basic education. Common national curriculum.

Abstract

This article proposes an investigation of reading strategies in Primary School II and their relationship with the conceptions of the National Common Core Curriculum. The general objective is to understand the relationship between the reading strategies used by primary school teachers and the National Common Core Curriculum (2017). The research is of a descriptive bibliographical nature, since it aims to carry out a bibliographical description to understand the relationships between the reading strategies used by primary school teachers and the National Common Core Curriculum (2017). The methodology used corresponds to a representative sample of Portuguese language textbooks; the approach is qualitative. The main results show that there are relationships between the conceptions of the Base and teaching practices, when teachers follow the activities proposed in the textbooks.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Waldemira Maria Paiva de Castro, SEDUC-AM

Graduação em Letras pela Universidade Nilton Lins (2005). Pós-graduada em língua portuguesa e suas literaturas (UEA). Mestre em Ciências da Educação pela (UNIT). Professora - Secretaria de desporto e Educação (SEDUC e SEMED). Cursando doutorado ( UNIT).

Juan Alberto Beranger, Universidade de Pesquisa da Integração das Américas.

Docente, Investigador, Escritor, Par Evaluador, Conferencista, Panelista, Consultor. Dr. en Ciencias
Políticas, Master en Educación Superior, Licenciado en Ciencia Política. Posee especializaciones en Defensa como egresado de la National Defense University, Center for Hemispheric Defense Studies, Washington DC, USA, Posee una especialización en Theory and Tools in Negotiation – CMI International at Harvard Faculty; Ex Rector de la Universidad Americana (Asunción, Paraguay; Ha participado como Jurado en diversas Mesas de Defensa de Tesis; Es profesor en la Academia Diplomática y Consular del
Paraguay y diversas Universidades. Professor/orientadorUNIT/Brasil-UNIDA/PY. E-mail: juanberanger@hotmail.com

References

AGÊNCIA BRASIL. 2020. Brasil perde 4,6 milhões de leitores em quatro anos. Dados fazem parte da pesquisa Retratos da Leitura no Brasil. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2020-09/brasil-perde-46-milhoes de-leitores-em-quatro-anos. Acesso em: 01 julho 2021.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 23 julho 2021.

BRASIL. Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica; Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão; Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Conselho Nacional de Educação; Câmara de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC; SEB; DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=1344 8-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 23 julho 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017.

GUIMARÃES, Thelma de Carvalho. Comunicação e linguagem. São Paulo: Pearson, 2012.

MEDVIÉDEV, P. N. O método formal nos estudos literários: introdução crítica a uma poética sociológica. Tradução de Sheila Camargo Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Contexto, 2012.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DO DESPORTO. Parâmetros curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1997.

WIEDEMER, Marcos Luiz; AUGUSTO, Vanísia Cristina Pereira. Leitura(s) no livro didático: a necessidade da autonomia e mediação do professor. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente-SP, v. 28, n. 2, p. 92 - 114, Maio/Agosto, 2017.

Published

2025-04-12

How to Cite

PAIVA DE CASTRO, W. M.; BERANGER, J. A. . READING STRATEGIES IN PRIMARY SCHOOLS AND THEIR RELATIONSHIP WITH THE CONCEPTIONS OF THE NATIONAL COMMON CURRICULUM BASIS. Revista Decifrar, Manaus, v. 12, n. 24, p. e2424219, 2025. DOI: 10.29281/rd.v12i24.16195. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/Decifrar/article/view/16195. Acesso em: 3 may. 2025.