READING STRATEGIES IN PRIMARY SCHOOLS AND THEIR RELATIONSHIP WITH THE CONCEPTIONS OF THE NATIONAL COMMON CURRICULUM BASIS
DOI:
https://doi.org/10.29281/rd.v12i24.16195Keywords:
Teaching. Reading. Basic education. Common national curriculum.Abstract
This article proposes an investigation of reading strategies in Primary School II and their relationship with the conceptions of the National Common Core Curriculum. The general objective is to understand the relationship between the reading strategies used by primary school teachers and the National Common Core Curriculum (2017). The research is of a descriptive bibliographical nature, since it aims to carry out a bibliographical description to understand the relationships between the reading strategies used by primary school teachers and the National Common Core Curriculum (2017). The methodology used corresponds to a representative sample of Portuguese language textbooks; the approach is qualitative. The main results show that there are relationships between the conceptions of the Base and teaching practices, when teachers follow the activities proposed in the textbooks.
Downloads
References
AGÊNCIA BRASIL. 2020. Brasil perde 4,6 milhões de leitores em quatro anos. Dados fazem parte da pesquisa Retratos da Leitura no Brasil. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2020-09/brasil-perde-46-milhoes de-leitores-em-quatro-anos. Acesso em: 01 julho 2021.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 23 julho 2021.
BRASIL. Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica; Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão; Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Conselho Nacional de Educação; Câmara de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC; SEB; DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=1344 8-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 23 julho 2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017.
GUIMARÃES, Thelma de Carvalho. Comunicação e linguagem. São Paulo: Pearson, 2012.
MEDVIÉDEV, P. N. O método formal nos estudos literários: introdução crítica a uma poética sociológica. Tradução de Sheila Camargo Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Contexto, 2012.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DO DESPORTO. Parâmetros curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1997.
WIEDEMER, Marcos Luiz; AUGUSTO, Vanísia Cristina Pereira. Leitura(s) no livro didático: a necessidade da autonomia e mediação do professor. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente-SP, v. 28, n. 2, p. 92 - 114, Maio/Agosto, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Waldemira Maria Paiva de Castro, Juan Alberto Beranger

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Todos os artigos desta revista obedecem a licença Creative Commons - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).