THE PLACE OF RESIDUALITY IN MODERN LITERARY CRITICISM
THE PLACE OF RESIDUALITY IN MODERN LITERARY CRITICISM
DOI:
https://doi.org/10.29281/rd.v11i22.13674Keywords:
Estudos Culturais; Literatura Comparada; Residualidade; Interdisciplinaridade; Crítica Literária.Abstract
The main objective of this work is to highlight some reflections on the interrelationship between the investigative field of Cultural Studies and the area of so-called Comparative Literature, in order to highlight the mutual methodological contributions that have developed between these areas of human knowledge. . Based on this, the systematization of the theory of residuality is presented here as a result of this transdisciplinary dialogue. Designed by the poet, essayist and researcher from Ceará Roberto Pontes, residuality is a theoretical construct set within literary studies, but which uses different perspectives and methodological biases, dialoguing mainly with the field of Cultural Studies based on the thinking of the British theorist Raymond Williams (1979). It is evident, therefore, that the systematization of the Residuality investigative method was the result of these dialogues and contributions from the so-called Cultural Studies to Comparative Literature, a result of modern decentralization and pluralism within the scope of literary studies with a comparative content. The presentation of these methodological interrelations in modern comparative literary criticism is, therefore, the central focus of this work.
Downloads
References
ALDRIDGE, A. Owen. “Propósito e Perspectivas da Literatura Comparada”. In: COUTINHO, Eduardo; CARVALHAL, Tânia. (Orgs.). Literatura Comparada: Textos Fundadores. Trad. Sonia Torres. Rio de Janeiro: Rocco. 1994.
CARVALHAL, Tânia. “Teorias em Literatura Comparada”. In: Revista Brasileira de Literatura Comparada, volume 02, número 02, 1994.
CEVASCO, Maria Elisa. Dez Lições Sobre Estudos Culturais. São Paulo: Boitempo Editorial, 2003.
COUTINHO, Eduardo de Faria. “Literatura Comparada, Literaturas Nacionais e o Questionamento do Cânone”. In: Revista Brasileira de Literatura Comparada. Volume 03, número 03, 1996.
_________. “O Comparatismo e Seus Diálogos nos Tempos de Hoje”. In: ComparArte. Rio de Janeiro, volume 01, número 01, Jan.-Jun. 2017.
CULLER, Jonathan. Teoria Literária: Uma Introdução. Trad. de Sandra Vasconcelos. São Paulo: Beca Produções Culturais Ltda, 1999.
DURÃO, Fábio Akcelrud. O Que é Crítica Literária? - São Paulo: Nankin Editorial/Parábola Editorial, 2016.
JOHNSON, Richard. “O Que é, afinal, Estudos Culturais?”. In: SILVA, Tomaz Tadeu. (org. e trad.). O Que É, Afinal, Estudos Culturais? 4ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.
MACHADO, Á. M.; PAGEAUX, D. H. Da Literatura Comparada à Teoria da Literatura. Lisboa: Edições 70, 1988.
MARTINS, Elizabeth Dias. “O Caráter Afrobrasiluso, Residual e Medieval no Auto da Compadecida”. In: LEÃO VAZ, Ângela; BITTENCOURT, Vanda de Oliveira (orgs.). Anais do IV Encontro de Estudos Medievais. Belo Horizonte: ABREM/PUC-Minas, 2003.
NITRINI, Sandra. Literatura Comparada: História, Teoria e Crítica. 3ª ed. São Paulo: Edusp, 2015.
PONTES, Roberto. “Entrevista sobre a Teoria da Residualidade, com Roberto Pontes, concedida à Rubenita Moreira, em 05/06/06”. Fortaleza: (mimeografado), 2006.
_________. “Lindes Disciplinares da Teoria da Residualidade”. Fortaleza: (mimeografado), [s/d].
_________. Poesia Insubmissa Afrobrasilusa. Fortaleza: EDUFC/Rio de Janeiro: Oficina do Autor, 1999.
_________. “Pródromos Conceituais da Teoria da Residualidade”. In: LIMA et al (orgs.). Matizes de Sempre-Viva: Residualidade, Literatura e Cultura. Macapá: UNIFAP, 2020.
TORRES, José William Craveiro. “Alusão, Intertextualidade e Residualidade: Aproximações e Distanciamentos”. In: PONTES, Roberto et al. (Orgs.). Residualidade e Intertemporalidade. Curitiba: Editora CRV, 2017.
WILLIAMS, Raymond. “Dominante, Residual e Emergente”. In: _________. Marxismo e Literatura. Rio de Janeiro: Zahar Editora, 1979.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Tallyson Tamberg Cavalcante Oliveira Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Todos os artigos desta revista obedecem a licença Creative Commons - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).