A MEMÓRIA DAS MÃOS”: FIGURAÇÕES DO FEMININO EM PENÉLOPE NA LÍRICA DE MÔNICA DE AQUINO (OU DESTECENDO O PERCURSO)

“A MEMÓRIA DAS MÃOS”: FIGURATIONS OF THE FEMININE IN PENELOPE IN THE LIRIC OF MÔNICA DE AQUINO (OR UNWEAVING THE ROUTE)

Authors

  • Sandro Adriano da Silva da Silva Universidade Estadual do Paraná/Universidade Federal do Paraná
  • Giovana Buch Sgrignoli

Keywords:

Poesia brasileira; Mônica de Aquino; Fundo falso; Penélope; Feminino.

Abstract

The present article has as theme some figurations of the feminine in the classic character Penelope in the lyric of Mônica de Aquino in the section “A memória das mãos”, of her work Fundo falso (2018). The work also investigated and discussed the rescue of the archetype of the spinning makers concerning to the image of the classic character recaptured, as well as it analyzed the poetics configurations, especially the construction of the metaphor and its meanings in the architectural of the poems of the referred section. Therefore, we were supported by different perspectives of theorical basis: studies of the poetry (Paz, 1982; Pignarari, 2005; Cohen, 1974; Bloom, 2002); mythology and the construction of the western imaginary (Brandão, 2014; Jeager, 2013); theory of the archetype and especially the one of the spinning makers (Neto, 2018; Liborel, 1997; Mielietinski, 1987; 1998). The analysis corroborated the poet approaches the canon from who it is originated the character, the Odyssey of Homer, as it recovers the essential traits of that feminine, but she transgresses the classic image when adding characteristics resulted of the threads of the feminine authorship and of the contemporary critics. In Aquino’s lirics, the image of Penelope unfold itself as a feminine open to the manifestation of its own subjectivity and desires. In view of that, it was also verified that Mônica de Aquino, as a contemporary poet who uses the canon in her poetry, is included in what Bloom (2002) denominates as Tessera or Completeness and Antithesis in his theory about the anxiety of the influence, and she revisions the myth as demonstrates Ostricker (2022) regarding a writing more gynocentric.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandro Adriano da Silva da Silva, Universidade Estadual do Paraná/Universidade Federal do Paraná

Universidade Estadual do Paraná/Universidade Federal do Paraná

References

AQUINO, Mônica de. Fundo falso. Belo Horizonte: Relicário Edições, 2018.

BRANDÃO, Junito de Souza. Dicionário mítico-etimológico da mitologia. Petrópolis: Vozes, 2014.

BLOOM, Harold. A angústia da influência. 2 ed. Rio de Janeiro: Imago Ed., 2002.

COHEN, J. Estrutura da linguagem poética. São Paulo: Cultrix, Ed. da Universidade de São Paulo, 1974.

COSTA NETO, Patrícia Elizabeth Widmer. A trama em atitude simbólica: um olhar sobre a psicologia analítica de Jung sobre mãos que costuram, bordam e tecem. 2018. 161f. Tese (Doutorado – Programa de Pós-graduação em Psicologia escolar e desenvolvimento humano). Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.

GENETTE, Gérard. Paratextos editoriais. Cotia: Ateliê Editorial, 2009.

HANSEN, João Adolfo. Categorias epidíticas da ekphrasis. Revista USP, São Paulo, n. 71, p. 85-105, set. 2006.

HOMERO. Odisseia. Trad. Frederico Lourenço. 1.ed. 1. reimpr. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2011.

JEAGER, Werner Wilhelm. Paidéia: a formação do homem grego. 6 ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.

LIBOREL, Hughes. As fiandeiras. In: BRUNEL, Pierre (Org.). Dicionário de mitos literários. Rio de Janeiro: José Olympio, 1997, p. 370-384.

MENESES, Adélia Bezerra de. As Portas do Sonho. São Paulo: Ateliê Editorial, 2002.

MIELIETINSKI, E. M. A poética do mito. 1 ed. Rio de Janeiro: Forense – Universitária, 1987.

OSTRIKER, Alicia Suskin. Ladras da linguagem: poetas mulheres e a criação revisionista de mitos. Belo Horizonte: Edições Chão da Feira, 2022. Caderno de Leituras. Disponível em: https://chaodafeira.com/catalogo/caderno141/.

PAZ, Octavio. O Arco e a Lira. 2ª ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1982.

PIGNATARI, Décio. O que é comunicação poética. 8 ed. Cotia: Ateliê Editorial, 2005.

SOUZA, Angélica Silva de et al. A pesquisa bibliográfica: princípios e fundamentos.

FUCAMP, Minas Gerais, v. 20, n. 43, p. 64-83, 2021. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2336. Acesso em: 30 set. 2022.

Published

2024-06-24

How to Cite

da Silva, S. A. da S., & Buch Sgrignoli, G. . (2024). A MEMÓRIA DAS MÃOS”: FIGURAÇÕES DO FEMININO EM PENÉLOPE NA LÍRICA DE MÔNICA DE AQUINO (OU DESTECENDO O PERCURSO): “A MEMÓRIA DAS MÃOS”: FIGURATIONS OF THE FEMININE IN PENELOPE IN THE LIRIC OF MÔNICA DE AQUINO (OR UNWEAVING THE ROUTE). Revista Decifrar, 12(23), 306–322. Retrieved from //periodicos.ufam.edu.br/index.php/Decifrar/article/view/11682