A PERCEPÇÃO DOCENTE SOBRE A TRANSDISCIPLINARIDADE DA LITERATURA INFANTIL COM TEMÁTICA ÉTNICO-RACIAL

Authors

  • Andrialex William da Silva UFRN
  • Francisco Leilson da Silva IFRN

Abstract

A possible path to an anti-racist education is the practice with Children's Literature with Ethnic-Racial Theme (LITER), considering its transdisciplinarity and its educational potential. Therefore, this article aims to analyze the perception of teachers about the transdisciplinary potential of children's literature with an ethnic-racial theme, considering that the literary text allows us to know elements of black and indigenous cultures. The research has a qualitative approach that was based on an interventional study, in which 57 teachers read and analyzed eight works of LITER, informing us about which discussions those texts could have raised in their classes. The teachers’ answers fit in four thematic categories: geographic places and peoples’ histories; customs, values and traditions; social relationships; respect, prejudice and racism; beliefs, religions and spirituality. We concluded that the teachers are sensitive to the discussability of LITER’s books, which discuss different themes, evidencing the transdisciplinar character of literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrialex William da Silva , UFRN

Graduado em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Especialista em Literatura e Ensino e em Ensino de Língua Portuguesa e Matemática em uma perspectiva Transdisciplinar pelo Instituto Federal do Rio Grande do Norte e em Psicopedagogia Escolar pela Faculdade Maurício de Nassau. Mestre e atualmente doutorando do Programa de Pós-graduação em Educação da UFRN.

Francisco Leilson da Silva, IFRN

Possui Mestrado em linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2016). Bolsista de iniciação científica do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, professor - Secretaria Estadual de Educação e Cultura do Rio Grande do Norte e atuou como professor, orientador e tutor na Educação a Distância (UAB- EaD- IFRN). Doutorando PPGEL - UFRN

Published

2022-12-28

How to Cite

William da Silva , A., & da Silva, F. L. (2022). A PERCEPÇÃO DOCENTE SOBRE A TRANSDISCIPLINARIDADE DA LITERATURA INFANTIL COM TEMÁTICA ÉTNICO-RACIAL. Revista Decifrar, 10(20), 88–109. Retrieved from //periodicos.ufam.edu.br/index.php/Decifrar/article/view/11216