Perfil demográfico educacional dos preceptores de um hospital universitário na cidade de Manaus/AM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.60104/revhugv11958

Keywords:

preceptors, medical residency, demographic profile, professional training

Abstract

Medical residency is considered the gold standard of specialization and professional training courses, and due the lack of studies with preceptors in the northern region, it was necessary characterize these professionals. The objective was to determine the demographic and educational profile of the medical residency programs preceptors, their performance and knowledge of active learning methodologies. A descriptive survey was carried out, with a quantitative approach, approved by the Ethics and Research Committee of the Federal University of Amazonas (CAAE: 64129422.4.0000.5020), with the application of an online questionnaire made available by the Google Forms ® Platform to the preceptors of the Hospital Universitário Getúlio Vargas (HUGV /UFAM). 128 preceptors participated, mean of 48.06 ± 14.14 years; 51% female; 57% with more than 15 years of service; 49.21% with a workload of 20-40 h/week; 51.56% in the statutory regime and 46.09% with a stricto sensu graduate degree. Most did not undergo specific training (57%) or adopt teaching and learning methodologies (65%), referring lack of time (85%), despite their interest in the area. The average age corresponds to experienced preceptors, working under a statutory regime, generally more than 15 years of experience, where the length of experience positively influences the quality of preceptorship. They have a stricto sensu graduate degree, characteristic of developing countries, but deny pedagogical training in medical education. The participants are similar to the demographic profile of the other studies, generally reporting difficulties in obtaining updates in the area of ​​medical education, despite their interest in teaching-related activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Regimento Interno COREME/HUGV. Comissão de Residência Médica/ Hospital Universitário Getúlio Vargas. Universidade Federal do Amazonas, 2019.

Botti SHDO, Rego S. Preceptor, supervisor, tutor e mentor: quais são seus papéis? Revista Brasileira de Educação Médica 2008;32(3):363-73. https://doi.org/10.1590/S0100-55022008000300011

Botti SHDO, Rego S. Docente-clínico: o complexo papel do preceptor na residência médica. Physis: Revista de Saúde Coletiva 2011;21:65-85. https://doi.org/10.1590/S0103-73312011000100005

Autonomo FROM, et al. A Preceptoria na Formação Médica e Multiprofissional com Ênfase na Atenção Primária – Análise das Publicações Brasileiras. Revista Brasileira de Educação Médica [online] 2015;39(2):316-27. ISSN 1981-5271. https://doi.org/10.1590/1981-52712015v39n2e02602014

Missaka H, Ribeiro VMB. A preceptoria na formação médica: o que dizem os trabalhos nos congressos Brasileiros de educação médica 2007-2009. Revista Brasileira de Educação Médica [online] 2011;35(3):303-10. ISSN 1981-5271. https://doi.org/10.1590/S0100-55022011000300002

Sant’ana E, Pereira E. Preceptoria Médica em Serviço de Emergência e Urgência Hospitalar na Perspectiva de Médicos. Revista Brasileira de Educação Médica [online] 2016; 40(2):204-15. ISSN 1981-5271. https://doi.org/10.1590/1981-52712015v40n2e00542014

Lacerda LCA, Teles RBA, Omena CMB. Estágio supervisionado: percepção do preceptor sobre o processo de ensino-aprendizagem em um hospital de ensino. Revista e-Curriculum, São Paulo 2019 abr./jun;17(2):574-91. https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/download/37908/29025

Ribeiro KRB. Residências em Saúde: saberes do preceptor no processo ensino-aprendizagem. 2015. 226 f. Tese (Doutorado em Enfermagem) - Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/158877

Carvalho Filho AM, et al. Preceptors in Medical Residency Programs: Epidemiological Profile and Pedagogic Training. Revista Brasileira de Educação Médica [online]. 2020;44(4):e159. https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.4-20200131

Brasil. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n. 466, de 12 de dezembro de 2012. Aprova diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Brasília, Diário Oficial da União. 2012, Dez 12. In: Revisão Ética na Pesquisa em Ciências Humanas e Sociais. Educação & Sociedade, Campinas 2015 out/dez;6(133):857-63. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302015v36n133ED

Wuillaume SM, Batista NA. O preceptor na residência médica em Pediatria: principais atributos. J. pediatr. (Rio J.). 2000 set-out; 76(5):333-8. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-278501

Scheffer M, et al. Demografia Médica no Brasil 2018. São Paulo, SP: FMUSP, CFM, Cremesp, 286 p. 2018. ISBN: 978-85-87077-55-4. Disponível em: https://jornal.usp.br/wp-content/uploads/DemografiaMedica2018.pdf

Garcia MAA, Silva ALB. Um perfil do docente de medicina e sua participação na reestruturação curricular. Rev Bras Educ Med 2011; 35(1):58-68. https://doi.org/10.1590/S0100-55022011000100009

Girotto LC. Preceptores do Sistema Único de Saúde: como percebem seu papel em processos educacionais na saúde [dissertação]. São Paulo: Universidade de São Paulo; 2016. https://doi.org/10.11606/D.5.2016.tde-06122016-110709

Souza AAB. Perfil pedagógico da preceptoria da residência médica em anestesiologia da cidade de Manaus [dissertação]. Manaus: Universidade Federal do Amazonas; 2018. Disponível em: https://tede.ufam.edu.br/handle/tede/6435/

Minayo MCS. Desempenho da pós-graduação em saúde coletiva e desenvolvimento do SUS: existe relação? Saúde e Sociedade [online] 2022; 31(3):e220011pt. ISSN 1984-0470. https://doi.org/10.1590/S0104-12902022220011pt

Brasil. Ministério da Educação. Evolução do número vagas de residência médica autorizadas no Brasil: 2014 a 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=103131-evolucao-de-vagas-2014-2018-especialidades&category_slug=novembro-2018-pdf&Itemid=30192

Vilagra SMBW, et al. Percepção de preceptores do internato sobre a influência de modelos na formação médica. Revista Brasileira de Educação Médica [online] 2022; 46(2): e070. ISSN 1981-5271. https://doi.org/10.1590/1981-5271v46.2-20210273

Chemello D, Manfrói WC, Machado CLB. O papel do preceptor no ensino médico e o modelo preceptoria em um minuto. Revista Brasileira de Educação Médica [online] 2009; 33(4):664-69. https://doi.org/10.1590/S0100-55022009000400018

Amaral E, Domingues RCL, Bicudo-Zeferino AM. Avaliando competência clínica: o método de avaliação estruturada observacional. Revista Brasileira de Educação Médica [online] 2007;31(3):287-90. ISSN 1981-5271. https://doi.org/10.1590/S0100-55022007000300011

Romão GS, et al. Avaliação de Residentes em Ambientes da Prática Clínica (Work-Based Assessment – WBA). Revista Femina 2020;48(1):31-7. Disponível em: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2020/03/1052440/femina-2019-481-31-37.pdf

Conselho Nacional de Secretários de Saúde (CONASS). Recorte Demográfico da Residência Médica Brasileira em 2019. Revista Consensus 2019, ed. 32; julho, agosto e setembro. Disponível em: https://www.conass.org.br/consensus/recorte-demografico-da-residencia-medica-brasileira-em-2019/

Published

2024-01-04

Issue

Section

Artigo Original